Dag 4: van Deba naar Markina, 24 km

25 september 2021 - Markina-Xemein, Spanje

Vannacht geslapen in een eenvoudig en gehorig hotel in Andarroa. Vroeg opgestaan en eerst een ontbijt genomen in het vissersdorpje, daarna met de bus van 8.10 uur naar Deba.
Om 8.30 uur weer vanaf het station van Deba gestart waar ik gisteren was gestopt. Na een brug over de rivier ga je linksaf een bos in en het dorp uit. We weg gaat alweer omhoog. Vanaf vandaag gaat de route steeds verder van de kust af ondanks dat de Camino del Norte ook wel de Coastal Route wordt genoemd. Na Bilbao komt de zee weer in beeld, Bilbao is nu nog ongeveer 80 km ver.

De eerste klim is naar 300 meter hoogte. Het is weer aardig warm vandaag, het wordt zo’n 25 graden. Gisteren gaf mijn Garmin horloge aan dat ik 245 verdiepingen omhoog en 245 omlaag ben gegaan. Het was echt zwaar, ook toen was het ongeveer 24 graden.
Vandaag gaat het klimmen wat geleidelijker. Eerst naar 300m, dan naar beneden naar 200m en later weer omhoog tot ruim 500m.
Ik kwam eerst helemaal geen pelgrims tegen, dat kwam denk ik omdat ik wat later was begonnen.
Later kwam ik toch weer de 2 Franse meiden tegen die aan het uitrusten waren. Weer moest i veel door modder en klei. Soms moest ik daarvoor over prikkeldraad klimmen en een eindje verder weer terug over prikkeldraad weer de weg op.
Bij de afdaling naar het eindpunt Markina was ook een groot landbouwvoertuig bezig om gekapte bomen op te halen. Deze had flinke sporen getrokken op het pad waardoor ik tot de enkels in de klei kwam.
Om kwart over 4 kwam ik in Markina aan bij de albergue. Dit is weer eens zo’n albergue die je veel aantreft op de Camino Frances, een slaapzaal met 16 bedden, waarvan 6 stapelbedden. Ik heb gelukkig een los bed bij het raam. Meteen gereserveerd voor de gezamenlijke maaltijd om half 8.
Hildegard was hier ook, dat is die vrouw met het karretje. Zij had gisteren ook die route gelopen langs de rotswanden en is toen bijna haar karretje met rugzak verloren, ze kon deze nog net vastgrijpen. De stang die om haar middel zat was afgebroken en heeft toen deze moeten laten maken.

Later kwam Frans (uit Den Haag) ook aan, hij was gisteren al eerder gestopt en heeft vandaag ruim 30 km gelopen. Frans wilde zijn kleren laten wassen en ik heb mijn kleren ook meteen mee laten wassen in dezelfde machine. Daarna buiten gehangen om te drogen. Ik heb daarna nog weer wat moeten regelen voor morgen, want ik kon geen hostel boeken in Gernika, het eindpunt van morgen. Maar het komt goed.

’s Avonds om half 8 hadden we een gezamenlijke maaltijd met zijn drieën met ook nog 3 Duitsers en het Deense stel wat ik ook al in Zarautz tegenkwam in de hostel.
Lekker en gezellig zitten eten en nog nagetafeld. Morgen hebben we ook gezamenlijk een ontbijt en dan weer verder.
Om 21.30 uur kwamen er nog een paar pelgrims binnen, waaronder de jonge Belg. Volgens mij hebben ze ergens nog wat zitten drinken, want dat was wel te zien aan hen.

Tot morgen maar weer.

1. Jan Hol:
    26 september 2021
    Mooie foto's Eric , geniet ervan , we blijven je volgen.