Dag 10: van Laredo naar San Miguel de Meruelo, 24 km

1 oktober 2021 - San Miguel de Meruelo, Spanje

Vanmorgen uitgeslapen. Ondanks dat mijn kamer dicht aan de snelweg lag heb ik daar weinig last van gehad. Gisteravond heb ik wel met oordopjes in naar PSV zitten kijken, anders kon ik het bijna niet volgen door de herrie van het verkeer.
Om half 9 kon ik pas ontbijten en dus was ik tegen half 10 pas weg.

Na een afdaling naar de stad Laredo loop je eerst door het centrum en daarna langs de zee.
Ik ben daar over het strand gelopen. Je loopt ongeveer 5 km langs de zee tot aan de punt. Vandaar ga je met een bootje naar de overkant, naar Santoña. In dit stadje heb ik een kop koffie genomen op een terras en daarna mijn broek weer korter gemaakt. Het begon alweer warmer te worden.

Wat opvalt is dat in Spanje veel mensen ook op straat een mondkapje dragen. Het is hier nog steeds verplicht in winkels, bars, restaurants en zo. Op drukke plekken, zoals winkelgebieden in grote steden kan ik het me nog voorstellen, men loopt dicht op en langs elkaar. Maar ook op het platteland op rustige paden zie je het.
Verder heb ik nog weinig controle gehad. Op het station in Parijs moest iedereen die uit de trein kwam aan de politie zijn QR code laten zien. Er werd niet gekeken of deze geldig was, ook mijn ID werd niet gecontroleerd.
Bij de ingang van het Guggenheim museum in Bilbao werd iedere bezoeker getemperatuurd met een digitale thermometer op het voorhoofd. Dat was het.

Na Santoña loop je langs een lange gevangenismuur en daarna bereik je weer een surfstrand. Hierna liep ik veelal langs een drukke weg door verschillende dorpjes. Ik miste ook nog een afslag waardoor ik nog meer langs de drukke weg liep.
Rond 2 uur bereikte ik San Miguel de Meruelo. Ik dacht dat mijn hostel daar net voorbij lag. Toen ik daar aankwam bleek dit niet de juiste te zijn, deze was gesloten zei de eigenaar. Gelukkig maar want dit leek meer een veredelde kippenschuur te zijn.
Mijn hostel bleek midden in San Miguel de Meruelo te liggen, dus ik moest weer 2 km terug. Dus deze rustige dag toch weer 4 km extra gelopen.

De eigenaars van dit hostel waren heel vriendelijke mensen. Ik vroeg of ik mijn kleren hier kon wassen en ze gaven mij een wasmand. “ Gooi hier alles maar in, dan breng ik de was straks wel als deze klaar is”. Nou, dat is nog eens service.
Straks nog even iets eten en dan maar weer voorbereiden op de dag van morgen.

1. Erwin Heesen:
    1 oktober 2021
    Hee Eric,
    leuk om je avonturen te lezen en je mooie foto's te bekijken.
    Hoe lang ben je nog van plan om te wandelen?
    groetjes
    Etwin
  2. Eric van den Hoef:
    1 oktober 2021
    Hoi Erwin, leuk dat je me volgt. Ik loop nog door tot 6 oktober, dan vlieg ik weer naar huis. Moet de 11e alweer werken.😢