Dag 11: van San Miguel de Meruelo naar Santander, 20 km

2 oktober 2021 - Santander, Spanje

Vanmorgen weer op een vroeg tijdstip gestart. Om 7.15 uur verliet ik Hostelaria Sol en in het donker liep ik door San Miguel de Meruelo. Er was geen plek waar ik een ontbijt kon krijgen, dus maar doorlopen tot ik iets tegenkwam. De eerste 2 kilometer kende ik nog wel, die had ik gisteren ook al gelopen. Daarna kwam ik door Bareyo en vervolgens Güemes. Daar kom ik wel een grote kop koffie krijgen, maar geen broodje. In Galizano nam ik een kop koffie en een toast met ham en tomaat.
Daar in Galizano kreeg ik de keuze om langs de weg naar Santander te gaan of langs de kust. De laatste is wel iets langer, maar deze leek me wel veel mooier om te lopen.

Vervolgens dus richting de kust. Ik ben blij dat ik deze route gekozen had, want wat was dit mooi. Ik liep weer boven op een klif en genoot van de mooie uitzichten. Ik heb dan ook veel foto’s gemaakt. Ik kwam langs een surfstrand waar veel Duitsers waren. Daarna weer dicht langs de rand en aan de andere kant een maïsveld. Ik durfde niet goed opzij te kijken naar de zee. Dan krijg ik slappe benen en heb ik last van hoogtevrees.
Het was erg druk met wandelaars die van de andere kant kwamen. Het is zaterdag dus de mensen trekken er op uit, het is ook een erg mooie route om te lopen. Echt mooi weer was het niet. Het was wel warm met ongeveer 25 graden, maar het meestal bewolkt.
Even later kwam Santander in zicht in de verte. Ter hoogte van Loredo kun je over het strand verder lopen. Af en toe moest je dan wel langs wat rotsen, maar dat lukte meestal wel als het water zich iets terug trok.
Op het strand en in zee was het hier ook erg druk met surfers. Velen kregen hun eerste surfles op het zand, anderen lieten hun kunsten zien op de best grote golven.

Bij Somo verliet ik het strand en liep ik richting de pier waar een bootje mij naar de overkant, naar Santander, bracht. Er stonden al zeker 30 mensen te wachten en de boot kwam er net aan. Voor 2,95 euro brengt deze je naar het centrum van Santander.

Aan de overkant kwam ik aan snel bij de hostel. Deze lag ook erg dicht bij het centrum. Een aardige man liet me binnen en legde alles uit. Daarna naar mijn slaapplek en daar zag ik Ted weer. Dat is die Engelsman van de albergue in Eskerika. Ook kwamen we elkaar op de tocht naar Bilbao nog tegen. Hij was ook een dag in Bilbao gebleven en heeft wel de tocht naar Portugalete (de andere kant van Bilbao) via de rivier gelopen.

Na het douchen nog even iets gaan eten en wat rond gekeken in de stad. Even afwachten wat morgen gaat brengen. Er is regen voorspeld en ik heb maar een trip van ongeveer 15 km. Het is morgen zondag, dus onderweg zal er weinig open zijn. Ik denk dat ik hier in Santander maar eerst rustig ga ontbijten en wat eten en drinken koop voor onderweg.

1. Ria van gool:
    2 oktober 2021
    Hele mooie foto's en dat ontbijt ziet er ook goed uit.
  2. Harrie:
    2 oktober 2021
    Ziet er goed uit daar mooie trip en een goed ontbijtje gaat er wel in.
    Geniet er nog even van groetjes van ons.
  3. Eric van den Hoef:
    Komt goed, tot snel.
  4. Armand Groenen:
    2 oktober 2021
    Geniet er nog maar goed van. Hele mooie foto's.
  5. Theo van de Water:
    3 oktober 2021
    Mooie verhalen en foto’s. succes en veel plezier met het vervolg.
    Groet Theo en Corrie