Dag 12: van Santander naar Boo de Piélagos, 17 km

3 oktober 2021 - Boo de Piélagos, Spanje

Lekker uitgeslapen vanmorgen. Om kwart voor 9 stond ik pas op en toen gingen ook de anderen er pas uit. We lagen met 4 man op de kamer en sliepen allemaal uit.
Ontbijt was in een gemeenschappelijke ruimte. Deze was gezellig ingericht en er was genoeg keuze.

Om 10 uur ging ik de deur uit en haalde ik bij de supermarkt naast de hostel een broodje voor onderweg. Het is zondag dus het kon zijn dat er dan weinig open is in de kleine plaatsen.
Er volgde een lange, rechte weg de stad uit. Het was droog en het waaide stevig. Ook was het een stuk frisser dan de afgelopen dagen, slechts 17 graden.
Het was gelukkig wel droog, maar het had eerder wel geregend. Er was veel regen voorspeld voor vandaag, maar dat viel gelukkig nog mee.

Bij het verlaten van Santander ging het verder via Peñacastillo. Hier liep ik veelal vlak langs een spoorlijn. Wel was er meer groen te zien.
In Santa Cruz de Bezana werd ik geïnterviewd door een radioverslaggever, hij vroeg wat ik van het nieuwe voetpad vond. Dit voetpad werd vandaag officieel geopend en dient als vervanging van een te smal, onveilig voetpad. Ik zei dat ik het een mooi, breed voetbad was met mooie bankjes. Ook zei ik dat het nieuwe fonteintje wat ik tegenkwam ook zeer welkom is voor pelgrims.

Net 2 km voordat ik bij de albergue kwam begon het dan toch te regenen, toch nog nat geworden vandaag. Maar al snel klaarde het weer op en liep ik via een perron over het spoor naar de albergue.

Het was maar een korte trip vandaag, dat had ik zo gepland. Morgen volgt nog een tocht van ongeveer 23 km naar Santillana del Mar. Daarna zit het avontuur er op voor deze keer.
Op 6 oktober zou ik ‘s avonds terug vliegen. Ik wilde eigenlijk nog tot Comillas lopen op 5 oktober, maar vandaar uit rijdt geen bus naar Santander.
Dat zou betekenen dat ik in morgen in Santillana del Mar zou overnachten en dan 5 en 6 oktober rond zou moeten hangen in Santander.
Ik heb nu mijn vlucht om kunnen boeken naar 4 oktober ‘s avonds. Dus morgen loop ik nog naar Santillana del Mar en neem ik de bus daarna naar Santander en daarna vlieg ik weer naar huis.

Maar eerst nog even genieten van de Camino. Vanavond hebben we hier een gezamenlijke maaltijd in de albergue. Morgen ook nog ontbijten hier en dan op pad voor de laatste etappe.

1. Peter:
    3 oktober 2021
    Je schoenen zullen ook wel versleten zijn.
  2. Eric van den Hoef:
    3 oktober 2021
    Nee hoor, Peter. Dit zijn nieuwe.
    Pas ongeveer 400 km op de teller 😜