Dag 14: Van Cee naar Finisterre, 16 km

14 mei 2023 - Fisterra, Spanje

Vandaag de afsluiting van mijn wandelavontuur, ik loop van Cee tot aan de Cabo (kaap) van Finisterre (Fisterra zoals ze het hier in Galicië noemen).
Op deze Cabo staat een vuurtoren en hier staat ook het absolute 0,0 km paaltje van de Camino De Santiago.

Ik was al van plan om misschien vanuit Santiago naar Finisterre te lopen, maar daar kun je gerust 4 dagen voor uit trekken. In 3 dagen zou ook kunnen, maar dan loop je twee van deze dagen 33 en 34 km. En dat zijn lange, zware dagen want ze lopen niet vlak. En dat dan na de Camino Primitivo.
Omdat ik dinsdag naar huis ga heb ik er voor gekozen om met de bus vanuit Santiago naar Cee te gaan. Van daar uit is het 13 km naar Finisterre en nog 3 km meer naar de Cabo en vuurtoren.
Een mooie, korte route en een dag om rustig uit te lopen.

Na het ontbijt met Rien in een bar in het centrum van Santiago namen we afscheid en liep ik naar het station.
Gisteravond hadden we trouwens nog een leuk afscheid met een aantal Primitivo lopers. We zijn wat gaan drinken en hebben samen gegeten in een goed restaurant. Daarna nog ijs en nog een rondje om de kathedraal om de monnik te vinden in een schaduw van een paal. Er staan enkele grote, ronde, stenen palen rond de kathedraal. En bij één van deze palen werpt de schaduw van de straatverlichting een heel ander beeld dan die van een ronde paal. Het lijkt of deze schaduw van een monnik is met een stok. En we hebben hem gevonden, kijk maar bij de foto’s.

Met de bus was het twee en een half uur rijden naar Cee. Het was mooi weer en nadat ik wat gegeten had in een bar vlakbij het station, ben ik op pad gegaan.
Wat een mooie omgeving en een uitzicht. Een paar keer moest ik omhoog in een dorpje en dan weer door een bos. Dan weer naar beneden en kwam ik weer bij een strand. Veel pelgrims heb ik niet gezien onderweg, een stuk of zes maar. Rond 3 uur kwam ik weer uit een bos en keek ik weer over de zee. In de verte kon ik Finisterre zien liggen, van daaruit was het nog ongeveer 4 km lopen tot het stadje.

In de avond ben ik het laatste stuk gaan lopen naar de 0,0 km paal bij de vuurtoren. Daarboven aangekomen waren er nog wel wat toeristen en Camino lopers. Sommigen zaten al klaar op een rots om naar de ondergaande zon te kijken. Ik heb ook nog een tijdje gewacht en ondertussen wat gegeten, maar het werd best fris omdat het stevig waaide, Ook was er bewolking waardoor het maar de vraag was of de zonsondergang goed te zien zou zijn.
Ik besloot maar om terug naar Finisterre te lopen en naar de hostel te gaan.

Morgen ga ik met de bus terug naar Santiago de Compostela, daar blijf ik nog een dag en dan reis ik dinsdag weer terug naar huis. Het zit er weer op, het was weer mooi. De Camino Primitivo is een uitdaging vanwege de vele hoogteverschillen, maar ontzettend mooi. Je loopt veel in de natuur en je komt weinig mensen tegen. Samen met deze laatste dag heb ik ongeveer 335 kilometer afgelegd de afgelopen 2 weken.

Bedankt voor alle reacties, altijd leuk om te lezen. Wellicht komt er weer een nieuwe Camino!

Groetjes, Eric

1. Theo van de Water:
    25 mei 2023
    Weer hele mooie verhalen en foto’s Eric.
    Groetjes en tot gauw
    Theo en Corrie