Dag 2: van San Sebastian naar Zarautz, 24 km

23 september 2021 - Zarautz, Spanje

Slecht geslapen vannacht, het was erg benauwd op de kamer. De bedden waren alle acht gevuld en er stond een raam een klein stukje open. Om kwart voor zeven maar opgestaan en zachtjes alle spullen gepakt en vertrokken. Ik was niet de eerste.
Recht tegenover de hostel was een bakkerij waar ik kon ontbijten. De geur van het vers gebakken broodjes en het geluid van de koffiemachine doet me weer aan de Camino Frances denken.
Dat is echt genieten ‘s morgens zo vroeg in Spanje.
Om half 8 weer op weg. Op de boulevard langs het strand genoot ik van alweer een prachtig uitzicht. Met man en macht werd het strand schoongemaakt. Ook de straten in het centrum waren al schoon gespoten, eerst dacht ik dat het had geregend.
Het was bewolkt en erg benauwd, ik heb de jas vanaf het begin in de rugzak gehad.

Aan het eind van de boulevard sla ik linksaf en dan begint het klimmen weer. Boven krijg ik nog eenmaal een mooie blik op San Sebastian. Vandaag kom ik weer maar één plaats tegen voor het eindpunt. Gelukkig heb ik hier rekening mee gehouden en heb een paar croissantjes meegenomen voor onderweg en ik heb genoeg te drinken. Onderweg in de bergen kom je nog wel een bron of fonteintje tegen om de waterfles te vullen.
Vandaag was het weer veel klimmen en dalen over gladde keien en klei. En dan ben ik blij dat ik mijn wandelstok bij me heb, deze ondersteunt mijn knieën bij het klimmen en bij het dalen zorgt hij voor meer evenwicht. Je kunt zomaar uitglijden of je enkel verzwikken over de gladde keien.

Om 12 uur kwam ik in het havenstadje Orio aan. De zon was inmiddels gaan schijnen en het was al aardig warm geworden. Dus daar op een terras de broekspijpen afgeritst en zonnebrand gesmeerd.
Heerlijke tortilla gegeten met een salade erin en een koffie. Daarna mezelf getrakteerd op een ijsje en weer op weg. Na een brug en een tijdje langs een rivier ga je weer omhoog. Deze keer is het niet erg stijl meer en gaat het meer over asfalt. Na 5 km kwam ik langs een wijngaard waar beneden arbeiders de oogst aan het plukken waren en boven op het terras bij de wijnboer Zweedse toeristen een rondleiding kregen.

Vlak daarna begon de afdaling naar Zarautz. Weer een mooi uitzicht over een stad met een strand. Beneden in de stad aangekomen ging ik op zoek naar mijn hostel en die was snel gevonden.
Er zijn hier ook erg veel jonge toeristen die hier komen om te surfen.
Na het douchen de was gedaan in de wasbak. Daarna ben ik naar een wasserette gelopen om de kleren in de droger te stoppen, scheelt toch weer 6 euro.
Daarna naast de wasserette wat boodschappen gedaan: drinken en wat eten voor morgen en een nieuwe handdoek. Mijn handdoek ligt nog in San Sebastian in de hostel. Ik had deze gisteravond bij het open raam gelegd om te drogen. Vanmorgen toen ik in het donker al mijn spullen pakte ben ik deze vergeten.

Nu even aan het genieten van een pilsje en even wachten tot de keuken open gaat bij de bar waar ik wil gaan eten. Dat wordt een pizza, denk ik.

1. Gerda Van de Water:
    23 september 2021
    Prachtige beelden 👍👍veel plezier nog. Wij zijn vanaf woensdag een paar dagen in alicante…. Daar loopt toch ook de route door.
  2. Eric van den Hoef:
    23 september 2021
    Ja, dat is de Camino del Sureste. Veel plezier!
  3. Jan Hol:
    Mooi daar Eric.