Dag 1: Van Irun naar San Sebastian, 27 km

22 september 2021 - San Sebastián, Spanje

Om half 8 stond ik buiten, het was nog een beetje donker. Het eerste wat ik ga doen is een plek  zoeken waar ik kan ontbijten.
Nog geen 200 meter verder zat er een leuk cafeetje dat al vroeg open is. Lekkere koffie en een chocolade croissant. Een kwartier later begon ik aan mijn tocht.
Een oudere vrouw sprak mij aan op straat en vertelde mij in Engels met een accent dat ze gepensioneerd is en pelgrims wil helpen met het regelen van een pelgrimspaspoort en een stempel.
Ik vertelde dat ik deze al in Nederland had gekocht en de stempel al bij de hostel had gescoord.
Ze wenstte mij een Buen Camino en liep weer verder. Wel vriendelijk, ik denk niet dat ze kwaads in haar zin had maar dat weet je maar nooit. Net als die keer bij mijn vorige Camino.

Na een tijdje verlaat je de stad en loop je langzaam omhoog de bergen in. De jas kon al uit want het was lekker weer. De zon schijnt en als je hoger komt, verschijnen er fantastische uitzichten. En de zon in mijn rug, dus ik loop de goede kant op, richting het westen.
Ik ontmoette een jonge Franstalige Belg en een Duits meisje. Boven bij een kapel genoten we van het mooie uitzicht en daarna volgde ik mijn eigen weg weer.

Rond 12 uur kwam ik in het havenstadje Pasaia. Daar wordt je met een klein bootje naar de overkant gebracht voor 90 cent.
Daarna wat gegeten en toen weer verder gegaan. Je loopt dan langs de rotsen de haven uit en begint dan aan een flinke klim via trappen en later stenen en paden. Er lopen veel toeristen die de andere kant op lopen. Het is een pittig stuk lopen waarbij je veel klimt en weer daalt om uiteindelijk in San Sebastián uit te komen. Ik kwam daar ook een paar Nederlanders tegen. Jongens die van San Sebastian naar Pasaia liepen en hoopten dat ze met de bus terug konden, was toch wel erg zwaar.

Voordat je dan weer naar beneden gaat heb je een heel mooi uitzicht op San Sebastian.
Om half 3 was ik in de stad en het was zo’n lekker weer dat ik eerst maar eens naar de zee ben gegaan.
Ik besloot ook maar om even te gaan zwemmen, ik had tenslotte mijn zwembroek ook meegenomen.
Daarna ingecheckt bij de hostel. Erg vriendelijke mensen met wel 25 slaapzalen waar 8  personen kunnen overnachten. Het zag er allemaal keurig en verzorgd uit. De jonge Belg lag toevallig ook op mijn kamer.

Na het douchen wat door de stad gelopen en gegeten. San Sebastian is een grote stad met een groot centrum, veel mooie gebouwen en veel toeristen. Veel jonge mensen komen hier ook naartoe om te surfen.

Morgen wordt volgens de Belg een nog zwaardere dag dan vandaag. Nog meer en hoger klimmen.
We zien het wel, rustig aan. Ik heb de hele dag de tijd, mijn slaapplek is al geboekt.

1. Armand Groenen:
    22 september 2021
    Mooie foto's, geniet er maar lekker van. Veel wandelplezier toegewenst.
  2. Henk en annie:
    22 september 2021
    Hoi eric dus morgen een zware dag.dus vroeg naar bed dat je goed uitgerust bent om te genieten van de wandeling het zijn mooie vergezichten die foto's gr van ons
  3. Ria:
    Mooi begin. Buen Camino.
  4. Jan Hol:
    23 september 2021
    Mooi daar Eric, rustig aan , en geniet ervan.
  5. Harrie:
    23 september 2021
    Dat word een hele toch maar mooi daar
    Veel plezier.
  6. Jan-Willem en Wanda:
    23 september 2021
    Goed bezig Eric, leuk verhaal en mooie foto's. We blijven je hier vanaf Lesbos nog volgen en maandag gaan we terug naar ons kikkerlandje.
  7. Eric van den Hoef:
    23 september 2021
    Geniet nog van jullie vakantie!
  8. Twan:
    23 september 2021
    mooi daar, doe het rustig aan en geniet van alles wat je ziet.
    GRTjes Twan en cilia