Dag 6: Van Villaviciosa naar Gijon, 35 km

25 september 2022 - Gijón, Spanje

Boven mij op het stapelbed lag een Aziatische vrouw die steeds met van alles bezig was, liet ze na 11 uur ‘s avonds ook nog haar nachtlampje naar beneden vallen, iedereen weer wakker. Vanmorgen om kwart over 6 was ze ook al weer bezig om haar spullen te pakken, dus ben ik om half 7 ook maar opgestaan. Er lagen verder nog een aantal Duitsers en Fransen op de kamer.
Bi het ontbijt sprak ik 2 Hongaarse meiden, zij gingen de Camino vervolgen via Oviedo. Dat is de Camino Primitivo, 4 kilometer voorbij Villaviciosa is er een splitsing in de route. Links kun je via Oviedo naar Santiago en rechts via Gijon (zie ook de foto). Ik ging hier dus rechts, hier gaat de Camino del Norte verder.

Na 10 kilometer lopen begon de eerste klim, ik wist dat er een stevige klim aankwam vandaag. Fietsers volgen een andere route omdat het pad vol glibberige stenen en modder lag.
Vandaag kwam ik steeds weer dezelfde mensen tegen, sommigen had ik al eerder gezien. Een Mexicaan, 2 Canadese vrouwen, een Duitser en een Fransman. Na de eerste klim, die achteraf gezien wel meeviel, zagen we in het dal een bar. Eindelijk! Toen we daar kwamen bleek deze dicht te zijn. Wel stond er een automaat voor koffie, koek en frisdrank. De stoelen buiten de tent gezet en gezellig wat uitgerust.
Daarna weer verder, voor de volgende klim. Deze was minder hoog en op de weg naar beneden kon je Gijon in de verte al zien liggen. Maar dan is het nog 10 kilometer.
Onderweg kwam ik niets meer tegen waar je iets kunt eten of drinken. Toen ik Gijon binnenliep dacht ik, nu loop ik eerst naar het pension en dan zie ik wel verder.
Maar toen ik op de kaart keek, bleek deze 5 kilometer verderop in de stad te zijn, bijna aan de andere kant van Gijon, maar nog wel in het centrum. Toen heb ik eerst maar wat gegeten en gedronken bij het voetbalstadion van Sporting Gijon. Het was druk overal, de terrassen zaten vol, het was ook mooi weer.
Dus na nog 5 kilometer lopen kwam ik bij mijn pension aan. De vriendelijke Gloria legde me alles uit en gaf me de sleutels. Ook mocht ik de schone was drogen op de rekken.

Het was weer een lange dag vandaag met die tegenvaller van 5 kilometer. Maar het ligt allemaal op de route, dus morgen heb ik dan weer 5 kilometer minder!

Tot morgen.

1. Harrie:
    25 september 2022
    Ziet er prachtig uit daar.
    Mooie foto's.
    Groetjes van ons.
  2. Eric van den Hoef:
    25 september 2022
    Eindelijk eens een foto waar ik zelf ook op sta.
    Groetjes.
  3. Rene: