Dag 19: Van O Pedrouzo naar Santiago de Compostela, 20 km

8 oktober 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik was al heel vroeg wakker. Tegenover mij lag iemand die had de wekker gezet op half 5, meteen de halve slaapzaal wakker. Om kwart voor 5 stond de man op en ging aan het inpakken. Ik kon daarna niet meer in slaap komen en omdat er toch meer aan het rommelen waren geslagen, stond ik ook maar op om half 6.
Dus om 6 uur stond ik al op straat en ik was niet de enige. Mijn lamp deed het niet, dus gebruikte ik het lampje van de telefoon. In de straten van O Pedrouzo was dat nog niet nodig, maar al snel boog de weg af naar een pad in een donker bos. Het was bewolkt en niet koud, ik kreeg het al snel warm in mijn jas, dus die ging ook al snel uit. Ik liep al in een korte broek.
Na een tijdje loop je om het vliegveld van Santiago de Compostela heen en na 8 uur werd het licht. Het voordeel dat ik vroeg was vertrokken is dat ik dan nog op tijd in Santiago ben voor de pelgrimsmis is de kathedraal, die begon om 12 uur.
Tegen half 10 kwam ik langs Monte de Gozo, dat is een heuvel vlak voor Santiago. Daar staat normaal een groot pelgrimsmonument. Deze is nu weg voor onderhoud, maar het is maar de vraag of deze ooit terug komt. De gigantische beelden van 2 pelgrims die naar de kathedraal wijzen staan er nog wel. Ik ben daar in 2019 geweest, dus heb deze omweg nu overgeslagen.

Om kwart voor 11 kwam ik aan bij de kathedraal in Santiago de Compostela. De zon was net daarvoor goed doorgekomen, dus het was heerlijk weer. En alweer kreeg ik kippenvel bij de aankomst op het plein voor de kathedraal. Het was erg druk en er waren vele blije gezichten.
Ik besloot om toch maar eerst mijn Compostela op te gaan halen bij de pilgrims office. Het was daar nog niet zo druk. Ik sprak daar ook nog een Nederlandse vrouw die de Portugese route heeft gelopen.
Mijn rugzak had ik even in een kluis gelegd bij de pilgrims office omdat deze niet mee de kathedraal in mocht tijdens rondleidingen en zo. Dit ook omdat ik nog niet bij het pension terecht kon, het was nog te vroeg.
Ik besloot om eerst maar een bezoek te brengen aan het museum en een rondleiding over het dak van de kathedraal. Dat was wel erg mooi en uitdagend, je loopt dan ook echt over de schuine daken van de kathedraal en ziet de klokken en torens van dichtbij. En je hebt een geweldig uitzicht over de stad. Ook mocht je in één van de torens helemaal naar boven, daar heb ik hele mooie foto’s kunnen maken.

Later heb ik wat gegeten en heb ingecheckt in het pension. Vanavond ga ik naar de mis van half 8, dan is het wat rustiger, denk ik.
Morgen misschien nog iets drinken met Gerd, die is ook aangekomen hier. Verder nog wat rondkijken en dan maandagmorgen weer naar huis.

Het waren 3 geweldige weken. In het begin moest ik mijn weg nog even zoeken, maar al snel zat ik helemaal in en was het volop genieten. Ook heb ik genoten van alle leuke berichten en reacties van iedereen.
Maandag weer heerlijk naar huis.

Wellicht ga ik in de toekomst nog een andere Camino lopen, er zijn er genoeg.

1. Sandra:
    8 oktober 2022
    Lopen over de schuine daken!? Je hebt voor de tweede keer deze reis je angst overwonnen👏😅😘
  2. Harrie:
    8 oktober 2022
    Mooie verhalen en wandelingen met foto's
    Goede reis terug.
  3. Nelly:
    9 oktober 2022
    Prachtige reis en bijzondere ervaringen, Eric. Morgen weer thuis, vast ook erg fijn!
  4. Tonnie:
    9 oktober 2022
    Wat een mooie ontmoetingen en ervaring. Fijn dat je gezin je dit laat doen en dat ik op afstand mee mag genieten. Proficiat dat je het volbracht hebt