Dag 9: Van Soto de Luina naar Queruas, 28 km

28 september 2022 - Querúas, Spanje

Gisteravond een heerlijke maaltijd gehad in het hotel naast de hostel, deze is van dezelfde eigenaresse.  Ik heb daar ook gezellig gepraat met een Amerikaans stel. Zij zijn op 7 september begonnen in Irun en toen was het nog bloedheet.
De eigenaresse zei me dat het ontbijt om 9 uur was, maar een eindje verderop in het dorp kun je al ontbijten om half 8.
Nou, dat klopte. Ik kwam vanmorgen iets na half 8 aan het eind van het dorpje bij een groot hotel/albergue waar veel pelgrims op de been waren.
Ik heb daar een lekker ontbijt gehad en de eigenaar Pepe vertelde me dat ik niets hoefde te kopen voor onderweg omdat er na elke 6 kilometer wel een bar is waar je iets kunt krijgen.

Ik liep daarna omhoog het dorp uit en kwam gelijk bij een splitsing van de route. Links kun je naar een oude route waar bijna niemand meer heen loopt. Daardoor is de begroeiing ook zodanig dat het pad moeilijk te volgen is. Bovendien loop je dan 18 kilometer zonder voorzieningen.
De andere route is iets langer, 20 kilometer, maar is beter te volgen en brengt je dan ook langs dorpjes.
Je loopt vaak langs een asfaltweg en soms ga je hier van af op een pad naar beneden, over glibberige stenen en modder tot aan een klein beekje. Daar loop je dan over stenen overheen en daarna op zo’n zelfde weg weer naar boven. En dat ongeveer 7 keer, wel met soms mooie uitzichten en een keer vlak langs de zee.
Tussendoor heb ik in de kleine dorpjes bij een bar wat kunnen eten en drinken.

Het was vandaag grijs weer met veel wind en soms ook wat regen. Dus regelmatig de poncho voor de dag gehaald en uitkijken op de glibberige paadjes.
Morgen nog meer regen en daarna zou het beter worden. We wachten het maar af.
Ik heb wat eten gekocht voor vanavond in de supermarkt naast de albergue. Een salade, een toetje en fruit. En Aquarius voor morgen onderweg.

Tot morgen.

1. JW:
    28 september 2022
    Leuk om je zo te volgen, mooie omgeving waar je doorheen loopt.
    Geniet er van!
  2. Harrie:
    Prachtige foto,s
  3. Nelly:
    28 september 2022
    Beslist geen luxe tocht met dit weer! Hopelijk wordt het beter.