Dag 14: Van Abadin naar Vilalba, 22 km

3 oktober 2022 - Vilalba, Spanje

Vandaag dus een makkelijke dag. Ik wilde eigenlijk een beetje uitslapen, maar ik was toch weer vroeg wakker. Na een goed ontbijt met de andere gasten van de albergue ben ik om 8 uur weer vertrokken. Het was mistig en nog best fris, toch liep ik al in mijn korte broek. Als het goed is wordt het vanmiddag   29 graden. Na een korte tijd zag ik de zon weer opkomen en kon ik mooie foto’s maken met de bergen in de verte en de mist die onder in het dal hing.
Even later liep ik weer in de mist en dat bleef de hele ochtend zo. Het was zo wel een saaie wandeling met weinig uitzicht. Ik liep over een pad door bossen en langs weilanden. Ineens was het niet meer saai, er kwamen twee grote loslopende honden mij tegemoet aan de andere kant van de weg. Toen ze mij bijna voorbij waren begon er één agressief te worden, begon te blaffen en liet zijn tanden zien. En daar heb je dan ook een wandelstok voor, ik hield deze tussen ons in en riep wat tegen hem. De andere dook langzaam weg en uiteindelijk droop de agressieve ook af, gelukkig. Ik zal er niet mee slaan, maar als hij mij aan zou vallen dan zou ik de stok wel gebruiken natuurlijk. Je komt hier op het platteland wel vaker loslopende honden tegen, die horen meestal bij een boerderij. Die zijn het wel gewend dat hier vaak vreemden langslopen.

In een bar kwam ik andere pelgrims tegen, waaronder ook Felicia, een vrouw uit Keulen die ik de laatste dagen vaker tegenkom. Zij is één van de weinigen die vindt dat Duitsers die langs de Nederlandse grens wonen ook Nederlands moeten leren.
Na de koffie weer verder over het pad, ik liep nog over een mooie, oude brug. Rond de middag begon het op te klaren en werd het meteen warm. Ik heb langs het pad nog op een bankje wat gegeten van wat er nog in mijn rugzak zat, een paar mini-croissantjes, dan zijn die ook meteen op.

Om 1 uur liep ik Vilalba al binnen en heb ik even later ingecheckt bij mijn slaapplek. Daarna even de stad ingelopen voor wat eten en drinken. Een mooie stad is het niet.
Morgen vlug maar weer verlaten en op weg naar A Pobra de Parga, een afstand van ongeveer 27 kilometer.

Tot morgen.

1. Harrie:
    3 oktober 2022
    Francien was omgedraaid en hard naar huis gelopen. Groetjes van ons.