Dag 13: Van Lourenza naar Abadin, 22 km

2 oktober 2022 - Abadín, Spanje

Vanmorgen was ik alweer vroeg wakker en ben ik maar opgestaan, ook omdat bijna iedereen in de slaapzaal ook al bezig was met inpakken. Verderop in het dorp heb ik mijn ontbijt gehad, zoals gewoonlijk een café americano met een croissant. Om 8 uur ging ik weer op pad. Bijna aan het einde van het dorp ging het pad ineens rechtsaf omhoog een bos in. Daarboven was ik meteen weer op zoek naar een mooi plaatje voor thuis. Elke morgen stuur ik een foto naar huis. En met de opkomende zon achter je heb je vaak mooie momenten te pakken.
Om kwart over 10 kwam ik aan in Mondonedo. Hier was bij de kathedraal een bar open waar meerdere pelgrims zaten. Ik nam hier weer een grote bak koffie en even later kwamen er nog wat bekenden van de afgelopen dagen bij zitten. We hebben besproken welke route we zouden nemen. Vanaf Mondonedo kun je namelijk twee kanten op. Een nieuwe route van 12 km waarbij je naar 675 meter hoogte loopt en dan weer iets daalt tot vlak voor Abadin of de oude route van 17 km die geleidelijker omhoog gaat. De meesten kozen voor de nieuwe route en ik ook.

Om half 11 ging ik weer op pad en zei tegen de anderen: tot straks, jullie halen mij nog wel in. Na Mondonedo ging het inderdaad omhoog, onderweg haalden mij de Nederlandse en een Duitse jongen inderdaad weer snel in. Na anderhalf uur klimmen kwam ik boven aan, ik was ter hoogte van de windmolens gekomen waar ik eerder op de dag naar op keek. De komende dagen blijf ik een beetje op een hoogte tussen de 400 en 600 meter. Dus veel stijgen en dalen is het niet.

Om kwart voor 2 was ik al aangekomen bij de albergue in Abadin. Het ziet er vrij nieuw en netjes uit. Een mooie kamer met maar 4 bedden, schone douches en een handdoek. Gratis koffie en thee en zo. De was heb ik in de machine laten doen voor 3 euro. Achter in de tuin heb ik lekker in de zon kunnen zitten, terwijl mijn kleren goed konden drogen in de zon.
Ook nog Formule 1 gekeken en straks ga ik iets eten bij een restaurant aan de overkant.
En dan weer voor bereiden op morgen. Dan volgt er weer een korte dag van ongeveer 22 km, maar dan zonder grote hoogteverschillen.

Tot morgen.

1. Harrie:
    3 oktober 2022
    Weer mooie foto's en een mooi verhaal.
    Tot morgen.