Dag 11: Van Navia naar Ribadeo, 33 km

30 september 2022 - Ribadeo, Spanje

Al vroeg waren er pelgrims in het donker aan het rommelen om weer op pad te gaan, de eersten rond 6 uur.
Tegen 7 uur ben ik opgestaan en ben ook in gaan pakken. De schoenen waren nog nat, de kranten die ik er gisteren in had gedaan ook. Misschien had ik voordat ik ging slapen er nieuwe in moeten doen.
De sokken van gisteren waren ook nog nat, die heb ik aan de rugzak gehangen om onderweg te drogen.
Het was nu in ieder geval droog en na een ontbijt in de plaatselijke bar ben ik rond kwart voor 8 op pad gegaan. Over een brug het stadje uit en dan omhoog. Boven nog een mooie foto kunnen maken van Navia, terwijl het nog een beetje donker was.

Vandaag een tocht van ongeveer 32 kilometer naar Ribadeo. Dat is de laatste tocht van meer dan 30 km, de volgende dagen zijn gelukkig korter.
Een redelijk vlakke route vandaag en later in de ochtend kwam de zon er door, heerlijk weer om te wandelen. Om 11 uur was het ook weer tijd om de broek korter te maken en met ontblootte benen verder te gaan.
Ik kwam best wel wat pelgrims tegen onderweg die ik al vaker ben tegengekomen. Voorbij El Franco was er een splitsing waar je weer voor 2 varianten kunt kiezen. De rechtse route langs de kust scheen de mooiste te zijn en dus koos ik die. Volgens mij koos iedereen deze route ook.
In Tapia heb ik nog een koffie gedronken en een broodje gegeten en daarna verder naar Ribadeo.
Net voor Ribadeo ga je via een lange, hoge brug over een brede rivier. Deze rivier is de scheiding tussen Asturië en Galicië. Dus ben ik nu in Galicië, de autonome gemeenschap waar Santiago de Compostela ook in ligt.

Het is nu nog minder dan 200 km naar Santiago de Compostela, ik heb nu ongeveer 340 km gelopen in 11 dagen.

Zometeen weer op zoek naar wat eten. Er is hier een magnetron en er is hier vlakbij een supermarkt, dus ik denk dat ik daar maar iets ga halen.

Tot morgen.

1. Ria:
    30 september 2022
    Wouw mooie foto's. Eet smakelijk. En voor morgen Buen Camino 🥾🥾
  2. Theo van de Water:
    1 oktober 2022
    Hoi Eric , ik zag dat jouw verhalen bij mij in de prullenmand binnen zijn gekomen. Mooie verhalen en foto’s weer. Geniet ervan en succes.
  3. Eric van den Hoef:
    1 oktober 2022
    In de prullenmand? Nu toch niet meer, hoop ik 😄.