Nieuw jaar, nieuwe plannen

23 januari 2023

Dit jaar ben ik van plan om in het voorjaar weer een Camino te gaan lopen. Deze winter heb ik al nagedacht over welke tocht het deze keer gaat worden.
Vorig jaar liep ik de Camino del Norte en kwam ik vóór Gijón bij een splitsing op de route.

Splitsing met Camino Primitivo

Linksaf kon je naar Oviedo en rechtdoor ging je naar Gijón. Ik ben toen rechtdoor gegaan naar Gijón omdat dit de route was van de Camino del Norte die ik toen liep.

De route richting Oviedo leidt naar de Camino Primitivo. Deze loopt van Oviedo naar Santiago de Compostela en wordt als één van de oudste beschouwd. Al in het jaar 814 liep Alfonso II, koning van Asturias, deze route naar Santiago de Compostela om daar een kerk over het graf van de Apostel Jacobus heen te bouwen. Hij gaf de aanzet tot het pelgrimeren naar Santiago.

De Camino Primitivo bestaat deels uit bergetappes met prachtige uitzichten op de Picos de Europa. Het is wel een pittige tocht, maar erg mooi omdat je veel door de natuur loopt.
Het is een tocht van ongeveer 320 km, waarvan de laatste 60 km weer samenvallen met de Camino Francés vanaf Melide.
Als ik in Santiago de Compostela ben aangekomen wil ik daarna nog verder lopen tot aan Finisterre. Dit is een tocht van 3 wandeldagen van totaal 93 km tot aan de kust.
Vroeger werd er gedacht dat dit het einde van de wereld was (Finis Terrae) en dit is ook het echte laatste punt van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela.

Ik heb er weer enorm veel zin in. Op 30 april ga ik vertrekken en vlieg ik naar Avilès. Hier was ik vorig jaar al eens op de Camino del Norte. Daar overnacht ik dan en de volgende dag loop ik zo’n 29 km tot aan Oviedo, het startpunt van de Camino Primitivo.
Dan heb ik toch een verbinding vanaf de Camino del Norte met mijn nieuwe tocht.

Nu begint dus weer de voorpret van het uitkijken naar, en voorbereiden op. Nog iets meer dan 3 maanden geduld.

1. Twan:
    24 januari 2023
    nou, succes dan maar weer, ik hoop dat je goed weer hebt rond die tijd.
    GRT twan
  2. Theo van de Water: