Dag 10: Van Lugo naar Ferreira, 27 km

10 mei 2023 - Ferreira, Spanje

Na een ontbijtje in de bar pal naast het pension gingen we vanmorgen om half 8 op weg naar Ferreira. Dit is de laatste hele etappe op de Camino Primitivo, morgen lopen we door Melide waar de weg samenkomt met de Camino Francés.

De zon scheen en het was koud. Eerst ging de route door het oude centrum en langs de kathedraal. Daarna naar beneden door de buitenwijken de stad weer uit en de mist in. We liepen over een oude brug en langs de rivier Miño. Bij een sportcentrum langs het water nog even een koffie gescoord.
De route van vandaag was niet zo mooi, vaak langs een weg. Ook het weer viel wat tegen, het was vaak bewolkt en even miezerde het ook.
We kamen verschillende plekken tegen waar we even uit konden rusten en om te eten of te drinken.
Bij één daarvan (automaten in een garage) was ik mijn wandelstok vergeten. Daar kwam ik na 500 meter achter, dus ik heb een extra kilometer gelopen vandaag om deze op te halen.
Bij een restaurantje wat net van de route af lag rook het heerlijk naar soep. Maar die was nog niet klaar, we moesten nog een half uur wachten. Dan maar wat brood met ham en kaas genomen met een bak koffie.
Vlak voor Ferreira even een biertje gedronken bij een albergue. De eigenaar was vrolijk en tekende ook een smiley bij onze stempel. Maar hij was even niet vrolijk toen hij een bakje pinda’s kwam brengen en struikelde. Alle pinda’s over de grond, en vloekend ging hij weer nieuwe halen. Maar toch weer lachen naderhand.
Om half 4 kwamen we bij de albergue aan en voor het eerst heb ik een bovenbed. Ach ja, Rien heeft voorgedaan hoe je daar het beste van af kunt stappen.
Rond de albergue is verder niets. Er is straks een “menu del día” en morgenvroeg hebben we hier ook een ontbijt.
Wel lekker gegeten vanavond in het zonnetje.