Dag 13: Van O Pedrouzo naar Santiago de Compostela, 19 km

13 mei 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Vandaag is de finaledag, het laatste stukje van de Camino Primitivo. Voor mij nog niet helemaal het einde van mijn reis, morgen ga ik nog een stukje lopen langs de kust. Ik ga dan met de bus naar Cee en loop van daaruit nog 16 km tot aan de vuurtoren van Finisterre.

Vanmorgen was ik alweer vroeg wakker en ben ik rond kwart voor 7 vertrokken. Als je O Pedrouzo uit loopt kom je in een bos waar het ‘s morgens vroeg donker is. Ik was daar op voorbereid en had mijn lampje al op mijn hoofd gezet. Voor mij liep een Duitse vrouw en ze vroeg of ze met mij mee wilde lopen, za durfde niet alleen in het donker. Dus even wat rustiger aan gedaan en wat gekletst. Even daarna werd het lichter en waren we het bos uit en ben ik alleen verder gegaan.
Bij KM15 (bar) heb ik mijn ontbijtje gehad en kwam ik ook weer de twee sardientjes tegen. Dat is een leuk, jong stel uit Sardinië die we veel tegen kwamen onderweg, altijd lachen met die twee.
Een tijdje later liep ik om het vliegveld van Santiago de Compostela heen, het was ondertussen een beetje gaan motregenen.
Vlak voor Monte de Gozo was het alweer aardig opgeklaard en liep ik even naar het monument van de twee pelgrims die de weg wijzen naar Santiago. Wat foto’s gemaakt en toen verder naar de stad.
Voorin Santiago de Compostela heb ik nog een koffie genomen met geroosterd brood en ben daarna doorgelopen richting de kathedraal. Op het plein voor de kathedraal was het erg druk. Niet alleen wandelaars en fietsers die waren aangekomen na hun tocht, maar er kwamen ook veel oude Ford Fiesta’s en Escortjes het plein op gereden. Na een tijdje gingen ze weer weg, er zaten een paar mooie exemplaren tussen.

Na het ophalen van mijn Compostela (oorkonde) ben ik teruggegaan naar het plein en heb de anderen opgewacht. Je bent de afgelopen 2 weken steeds dezelfde mensen tegengekomen, soms spreek je ze onderweg of tijdens het verblijf in een albergue. En op het eind is het dan toch leuk om elkaar weer te treffen tussen alle andere mensen op het eindpunt van de tocht.
We hebben wat foto’s gemaakt en zijn nog wat gaan drinken. Vanavond hebben we afgesproken om gezamenlijk wat te gaan eten. Een mooie afsluiting van een mooie tocht.

1. Rene:
    Dus alsnog volbracht gefelicitaart
  2. Bianca Neijs:
    13 mei 2023
    Super Eric je hebt er weer een mooie tocht op zitten
  3. Eric van den Hoef:
    Jazeker, tot gauw!
  4. Harrie:
    13 mei 2023
    Trots hij heeft het toch weer gedaan.
  5. Eric van den Hoef:
    15 mei 2023
    Dat doe je niet na, hè? 😄 Grapje, tot snel!
  6. Twan:
    Fijn dat het weer gelukt is. GRT TWAN
  7. Eric van den Hoef:
    Tuurlijk, tot snel!
  8. Nelly:
    14 mei 2023
    Proficiat Eric, Geweldig, en leuk dat je je voettocht hebt gedeeld en we het zo hebben kunnen volgen‼️
    Voorspoedige terugreis 🙏
  9. Eric van den Hoef:
    15 mei 2023
    Dank jullie wel, tot snel!
  10. Ria van gool:
    14 mei 2023
    Proficiat Eric, je hebt het weer volbracht met hele mooie verhalen en foto s. Fijne terugreis.
  11. Eric van den Hoef:
    15 mei 2023
    Dank je, groetjes ook aan ome Ton.