Dag 9: Van O Cádavo naar Lugo, 30 km

9 mei 2023 - Lugo, Spanje

Vannacht heeft het geregend en ook vanmorgen viel er soms een bui. Na een koffie bij een bar vlakbij de albergue (bij de albergue zelf was de koffieautomaat kapot) gingen we rond 8 uur op pad.
Veel regen viel er niet, dus de poncho was niet nodig. Alleen de hoes om de rugzak en de jas aan.
Na een stukje omhoog ging de weg weer over smalle weggetjes langs weilanden en door bossen.
Vandaag had je alleen in Castroverde (na 9 km) de kans om iets te eten en te drinken, voor de rest van de trip zou je niets meer tegenkomen. In Castroverde zijn we dan ook gestopt voor een stokbroodje en een koffie. Het stokbroodje was zo groot en hard dat we de helft voor onderweg hebben meegenomen.
Vanmorgen vertelde Eva (Nederlandse) dat ze van plan was om de tocht naar Lugo op te splitsen, na 15 km is er een albergue, en dan de dag er op naar Lugo te gaan. Dat kan ook, maar dan verlies ik weer een dag en ik heb al vooruit geboekt.
Toen we bij de betreffende albergue aankwamen na 15 km, bleek er ook een bar bij te zijn. We hebben hier dan ook nog wat gedronken met Steffie (Duitse). Ondertussen was het ook alweer mooi weer geworden, vanaf 11 uur liepen we ook weer zonder jas.
Later kwamen we ook nog langs een “Oase van de Camino”, hier stond iemand op een veldje stukjes meloen uit te delen en er waren bankjes van pallets om te zitten. De man maakte van iedereen die er kwam foto’s en had de grootste lol. Ik heb hier ook nog een stempel gehad en alles was donativo.

Na een lange dag kwamen we rond 4 uur in Lugo aan. Een grote stad met het centrum nog achter een stadsmuur. Na het inchecken in het pension zijn we nog naar het centrum geweest om iets te eten en te drinken en hebben we nog wat bekenden van de Camino gezien.
Het nadeel van de keuze om deze trip in één keer te lopen is dat je dan laat in Lugo aankomt en dan ook te moe bent om de stad te verkennen. Dus de keuze van Eva om het in twee delen te doen is goed om dan de tweede dag veel meer tijd in Lugo te kunnen doorbrengen.
Vicky bleek gisteren al de bus naar Lugo te hebben genomen en die had hier al de hele dag doorgebracht. Haar kwamen we tegen tijdens het eten op het terrasje het centrum.
Morgen naar Ferreira, een tocht van 27 km.