Dag 6: Van Berducedo naar Grandas de Salime, 20 km

6 mei 2023 - Grandas de Salime, Spanje

Ik sliep achter in een slaapzaal met 24 personen. Het was wat benauwd vannacht en alleen vooraan was een raam open. Toch heb ik redelijk goed geslapen en ben om half 7 opgestaan, tegelijk met een paar anderen. Samen met Rien koffie gedronken en toen zagen we dat het regende.
Eerst maar eens gewoon met de jas aan gelopen, dus zonder poncho. Vier kilometer verderop is een dorpje met een albergue, daar gaan we ontbijten en dan kijken hoe het dan gaat.
Na Berducedo begon de weg al meteen weer omhoog te gaan. Het ging alleen maar harder regenen en de wind maakte het ook niet prettiger. Na een afdaling kwamen we in La Mesa bij de albergue. Na een ontbijt daar heb ik de poncho wel aangetrokken en gingen we verder.
Na nog een stukje omhoog zagen we weer de bergen en begon de grote afdaling. Vanaf dat moment is het een flink stuk behoorlijk steil omlaag naar de stuwdam van Salime over de rivier Navia.
Van boven gezien was het een prachtig gezicht: de bergen, rivier en de wolken. Het werd langzaam droog toen we naar beneden liepen. Twee uur later waren we beneden en scheen de zon weer volop.
Na het oversteken van de stuwdam gaat het weer omhoog. Eerst nog wat gegeten op het terras van een restaurant een eindje verderop. Daarna weer verder omhoog naar Grandas de Salime. Vicky was ondertussen ook alweer aangesloten.
Ondanks de regen van vanmorgen was het een erg mooie wandeling vandaag. De beruchte afdaling naar de stuwdam viel gelukkig ook mee, gewoon rustig aan doen. Het mooie uitzicht maakt natuurlijk ook veel goed.

Toen ik in de albergue aankwam heb ik eerst gedoucht en daarna mijn kleren afgegeven om te wassen. Rien en ik hebben de kleren gezamenlijk laten wassen. Voor ieder 4 euro wordt alles gewassen en gedroogd en hoef je niets te doen.
In het dorpje gingen we wat eten op het terras van een café en heb ik er eindelijk aan moeten geloven. Ik heb voor het eerst van mijn leven pulpo (inktvis) gegeten. Het smaakte niet verkeerd, maar ik heb moeite met hoe het er uitziet. Daar heb ik me overheen moeten zetten, maar de uiteinden van de tentakels heb ik wel laten liggen.
Na het eten lagen onze kleren in de albergue gewassen en gedroogd weer klaar.
Zometeen Sparta-PSV kijken en dan weer uitrusten voor morgen.

1. Ria van gool:
    6 mei 2023
    Wat weer een mooie verhalen, je maakt wel veel mee. Ik zie je in gedachten lopen eten en .slapen. veel loopplezier nog.
  2. Theo van de Water:
    7 mei 2023
    Mooie verhalen Eric, wbt de inktvis kan ik beamen. Bij mij kwam er bloed/inkt uit. Sneed het verkeerd aan . Ga voortaan voor iets anders.
    Nog mooie wandelingen en kijk steeds uit naar jou reportage.
    Groetjes van ons
  3. Tonnie:
    7 mei 2023
    Eric, wat een ervaringen weer,
    Geweldige foto`s en een mooi verslag erbij.Je hebt een lieve vrouw die je deze kans telkens geeft om zoiets te kunnen doen. Chapeau voor beiden. Succes en bedankt voor de ervaring om via jouw verhaal het mee te mogen maken. Groetjes Tonnie