Dag 2: Van Grado naar Salas, 22 km

2 mei 2023 - Salas, Spanje

Vannacht heb ik redelijk goed geslapen. Ik had een enkel bed, dus niemand boven mij. Wel stond dat bed in de doorloop naar de badkamer, dus iedereen moest er langs. Er waren maar 6 slaapplekken in de ruimte waar wij verbleven dus dat viel ook wel mee.

Om kwart over 7 kon ik ontbijten en ik was toen ook net klaar met inpakken. Na het ontbijt ben ik om 8 uur vertrokken.
Het was bewolkt, maar niet koud. Een beetje mistig en soms leek het of het ging regenen.
Meteen toen ik Grado uitliep ging het al omhoog. Het begin van de Alto del Fresno. Een bergje van ongeveer 400 meter hoogte. Onderweg kwam ik steeds dezelfde pelgrims tegen. Het zijn veelal jonge Duitsers die in Irún zijn gestart (Camino del Norte) en dus al een paar weken onderweg zijn.
In San Marcelo heb ik met Lucas (ook een jonge Duitser) wat gegeten en koffie gedronken. Het was 11 uur en de zon kwam er goed door.
Vandaag heb ik rustig aan gedaan, het was ook maar 22 kilometer. Ik had al gereserveerd in Salas, dus daar hoefde ik me ook geen zorgen om te maken.

Vandaag liep ik veel over smalle bospaadjes, langs beekjes en weilanden door de bergen. Echt een mooie route. Rond de middag weer goed moeten smeren, want het werd knap warm.
Af en toe gestopt om iets te drinken en water aan te vullen in de flesjes.
Om kwart over 3 kwam ik in Salas bij de albergue aan. Ik had het gevoel alsof ik meer gelopen had dan gisteren, ik was best moe en had het heet. Het was ongeveer 24 graden vandaag, maar door de hoge luchtvochtigheid voelde het warmer aan en dan ben je ook vermoeider na een inspanning.
Dat is normaal in Asturias zei de eigenaar van de albergue.
Later kwamen nog een paar mensen aan in de albergue, totaal waren het er maar 5 vandaag, waaronder ook Ríen. De meeste anderen (vooral de jonge Duitsers) zijn nog wat doorgelopen tot aan bijvoorbeeld La Espina, zo’n 6 km verderop.
Na het wassen van de kleding en douchen heb ik wat uitgerust en om 7 uur gegeten met Ríen en Vicky (Amerikaanse).

Morgen wordt het warmer, ongeveer 28 graden. Dus dan maar weer rustig aan doen en goed drinken. Het is maar 20 kilometer morgen, dus dat scheelt. Op tijd starten in de ochtend dus.

1. Ria van gool:
    2 mei 2023
    Weer hele mooie fotos Eric, wij wensen je nog veel loopplezier. Ton vind het knap.