Dag 1: Van Oviedo naar Grado, 26 km

1 mei 2023 - Grado, Spanje

Goed geslapen vannacht ondanks de herrie van mensen buiten op het terras tot 3 uur.
Omdat ik al op tijd wakker was en de bus om 10 voor 9 vertrok naar Oviedo, heb ik in Avilés ontbijt gehad. Toen ik in Oviedo aankwam was het nog maar een klein stukje lopen naar de kathedraal.
Hij was al open voor bezichtiging en er was ook een mis aan de gang in een apart deel.
Om 10 uur kon ik terecht voor het pelgrimspaspoort en de stempel. Echter bleken ze daar geen pelgrimspaspoort te verkopen, daarvoor moest je naar de tourist office een eindje verderop. Dus daar maar naartoe en daar kreeg ik er één gratis en een stempel. Daarna toch maar weer terug naar de kathedraal voor de stempel daar en toen kon mijn Camino beginnen. Het was al bijna half 11.

Het was prachtig weer en het werd al snel boven de 20 graden, dus korte broek en insmeren maar.
Aan de buitenkant van Oviedo heb je al snel weer een mooi uitzicht op de bergen en al het groen.
Het was vandaag een mooie tocht. Soms liep ik langs een riviertje en dan weer over landweggetjes door het groen, maar ook soms langs een asfaltweg. Die 26 km was eigenlijk toch wel veel voor een eerste dag, vooral als je zo laat start. Dan loop je wel op het warmste deel van de dag. Nu was het niet heet, maar ik voelde de zon goed. Ondanks dat ik gesmeerd had, heb ik toch rode plekken op mijn armen.
Om 5 uur kwam ik aan bij de Albergue La Quintana in Grado. Het was er druk, gelukkig had ik gereserveerd en gevraagd om een onder bed. Deze hadden ze netjes voor mij bewaard.
Hier kwam ik ook de eerste Nederlander tegen, Ríen uit Eindhoven. Hij is vanuit Llanes vertrokken. Hier heb ik vorig jaar nog gelopen op de Camino del Norte.

Nu ga ik zometeen nog even douchen en wat eten. En weer opladen voor morgen.
Morgen heb ik het een stuk makkelijker. Het is maar 22 km en ik begin gewoon op tijd na het ontbijt hier.