Dag 3: Van Santa Domingo de la Calzada naar Villafranca Montes de Oca

27 april 2019 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

Een hele mond vol al die plaatsnamen. Klinkt wel mooi. Montes de Oca betekent trouwens berg van de gans.

Vanmorgen lekker blijven liggen totdat iedereen om 7 uur werd gewekt. Om 8 uur dien je weg te zijn. Veel van de 18 op mijn slaapzaal waren al eerder vertrokken, dus ik was al wakker door het rumoer. Het was een grote albergue met ongeveer 200 bedden, bijna allemaal bezet.

Na het ontbijt bij de buren (café americano en een toast met ei) ging ik om 7.40 uur op pad. Ik liep even naast een Spaans echtpaar die met hun golden retriever liepen (misschien iets voor jullie, Bowien en Dylan).

Vandaag stond er geen wind en was er veel zon, dus om 9 uur kon de jas al uit. Wel wordt de route wat saaier. De wijngaarden hebben langzaam plaats gemaakt voor de akkers. Veel geel en groen over glooiende heuvels. En ook veel stukken langs de snelweg N120. Dan maar een muziekje opzetten.

Wel kom je tussendoor in mooie, oude dorpjes zoals Grañón, Redecilla del Camino en Belorado. Daar was een albergue met een buitenzwembad. Ik kwam daar om half 1 langs en er stonden al tientallen pelgrims te wachten tot deze openging om 1 uur. Nee, ik loop nog wel een stukje verder.

Ik haalde een ouder Spaans echtpaar in die hevig aan het bekvechten waren, zwaaien met handen en door elkaar praten. Toen ik ze voorbij ging keken ze me allebei met een brede grijns en smalle pretoogjes aan: "Ola, Buen Camino, Where are you from?". "I'm from Holland". "We are from Barcelona". Ik liep weer verder en ze gingen weer verder waar ze mee bezig waren. Een hoop gekibbel over en weer en hij liep steeds verder van haar af.

Ik was dus eigenlijk van plan om na ongeveer 27 km te stoppen voor vandaag, maar ik kwam geen albergue tegen. Het dorpje Tosantos was ik al voorbij voordat ik er erg in had en in het volgende gehucht was ook niks.

Dan maar weer 5 km verder naar Villafranca Montes de Oca. Onderweg kwam ik een ouder Frans stel tegen die de andere kant op liepen. Ze hadden ook zo'n loopkarretje bij voor de bagage. Zij liepen van Santiago de Compostela naar Rome, zo'n 3000 km. Daar doen ze ongeveer 3,5 tot 4 maanden over en waren nu zo'n 3 weken onderweg.

In Villafranca een bed geboekt bij een hotel/albergue. Hier kwam ik ook de eerste Nederlandse tegen (Luisa en Joyce van Caminocomfort kennen haar wel, Lieneke uit Breukelen. Jullie krijgen de groeten van haar).

Net wat boodschappen gedaan voor morgen onderweg en zometeen eten hier in het hotel.

Morgen ga ik echt wat minder lopen. Loop ik mooi in 2 etappes van circa 20 km per dag naar Burgos.

1. Gerard Appeldoorn:
    27 april 2019
    Goed bezig Eric wel opletten om je krachten te verdelen het is nog een behoorlijk eind :) :)
  2. Eric van den Hoef:
    Komt goed, Gerard.
  3. Ria van Gool:
    27 april 2019
    Wat weer een prachtig verhaal en foto's, maar je moet ook echt je krachten verdelen. We kijken uit naar de verdere verhalen, geniet er ook van.
  4. Angeli van den Heuvel:
    27 april 2019
    Goed bezig Eric💪🏼👍🏼, leuk om zo jou weer te volgen.
    Succes en we zien morgen je reisverslag van dag 4.😊
    Groetjes Cor en Angeli
  5. Sandra:
    27 april 2019
    Roy en ik hebben je vanmiddag even "live" gesproken en gezien, je hebt er zin in!
    Lekker lopen in het zonnetje en genieten van de natuur x
  6. Luisa Carou Ferreiro:
    27 april 2019
    Goed bezig, gaat lekker! Leuk dat je Lineke bent tegengekomen!!! Hahaha! Buen Camino!!
  7. Bianca Neijs:
    27 april 2019
    Geniet ervan Eric, wij ook van je
    verhaal .