Dag 10: Van Sahagún naar Reliegos

4 mei 2019 - Reliegos, Spanje

Gisteravond heb ik bij een Frans stel aan tafel gezeten. Deze was ik onderweg ook een paar keer tegengekomen. Hij kon een heel klein beetje Engels, dus ik heb mijn kennis van de Franse taal weer op moeten graven. De man liep voor de 8e keer een Camino. Dit was de 5e keer de Camino Frances, hij liep ook de Camino del Norte (langs de Noordkust), de Camino Portugues (wel duidelijk, toch?) en de Camino Via de la Plata ( zilverroute, vanuit Sevilla). Hij is nu vertrokken vanuit Le Puy en Valey. Dat is een plek in Frankrijk van waaruit vele pelgrims hun tocht starten. Van daar naar St.Jean-Pied-de-Port is 800 km, daar is zijn vrouw er ook bijgekomen en nu lopen ze samen de 800 km van de Camino Frances.

Na een hoop herrie in het hotel vannacht ben ik om half 6 opgestaan en ben ik om tien over 6 gaan lopen. Het was nog donker in Sahagún en ik had moeite om de pijlen te vinden. Ook kon ik geen plek vinden voor mijn ontbijt en de nodige koffie. Dan maar in het volgende plaatsje.

Aan de buitenkant van het stadje was een mooie, oude brug. Het was alleen te donker om er een mooie foto van te maken. Na een paar kilometer kwam ik bij een splitsing, er stonden pijlen linksaf en rechtsaf. Er stond rechts een bordje Albergue 150 meter, dus ben ik daarheen gegaan. Die 150 m bleken 500 m te zijn en de hospalitero (gastheer van de albergue) stond buiten. Ik vroeg hem om een desayuno (ontbijt). Hij vroeg of ik daar had geslapen. Nee, dat had ik niet, maar ik kon niets vinden in Sahagún. Ik kon toch binnenkomen en daar was de tafel nog gedekt, een jong stel was zich aan het klaarmaken voor vertrek. Na wat koffie en een stuk brood met jam heb ik de man hartelijk bedankt en iets gedoneerd in het potje wat daar stond (donativo: wat je het waard vindt). Daarna weer terug naar de splitsing en nu links aangehouden. Als je daarna de weg oversteekt en een zandpad neemt naar beneden, zie je een bord met informatie over de twee verschillende routes. Wel een rare plek, dat had een stukje daarvoor moeten staan. Even controleren met de app of ik goed zat en dan weer verder.

Er volgt weer een stuk langs akkers en in de verte zie je weer de bergen. Hier krijg je een stuk voorbij Léon mee te maken. Dat is voor mij iets voor volgend jaar. Je loopt hier nu langs de oude route van de Camino. Dat zie je ook aan de pilaren en kleine kerkjes die je tegenkomt. Ze zitten nu ingesloten tussen viaducten van een snelweg en het spoor.

Fokke kwam ik onderweg ook nog tegen en ook de Fransman van gisteren. Die kwam mij met grote passen voorbij, zijn vrouw zal wel een eindje daarachter lopen.

In Reliegos hield ik het voor gezien, ik had er alweer 35 km op zitten. Ik meldde me bij de plaatselijke albergue Municipal en een aardige man liet me een net onderkomen zien. Schone douches waar je ook je kleren droog neer kunt hangen. En warm water om je kleding te wassen, met dit prachtige weer waren deze zo droog.

Fokke kwam ik weer tegen toen ik op het terras zat om de hoek. Die is op mijn advies ook naar de albergue gegaan en samen hebben we nog een biertje gedronken.

Straks weer wat eten bij dezelfde bar en dan weer naar bed. Morgen de laatste wandeldag.

1. Piet en Marian Vervoort:
    4 mei 2019
    Leuk om te lezen dat je regelmatig wandelaars tegenkomt, die je al eerder ontmoet hebt, en dan samen iets gaan drinken,en ervaringen delen.
  2. Maria:
    5 mei 2019
    Wat n prachtige verhalen,dus je weet nu al dat je volgend jaar weer gaat lopen🤔goed hoor,trouwens die mensen die je ontmoet lopen ook elk jaar weer n route,het zal toch wel n ervaring zijn, want het is nog al wat al die kilometers in het meeste geval in je eentje, nou Eric alle respect, veel plezier met de volgende route, en neem de tijd voor je zelf.lieve gr v Maria 😘🙋🏻🥾