Dag 3 naar Uterga

29 april 2018 - Uterga, Spanje

Vanmorgen stonden we om half 7 op en waren al snel op weg. Geen ontbijt, dat doen we onderweg wel. Wel even een beker koffie uit de muur in het dorp.
Vandaag lopen we naar Uterga. Dit plaatsje ligt net voorbij de Alto del Perdon. Dit is een heuvelrug van zo'n 800 meter hoog met allemaal windmolens. Daar staat ook een monument van de pelgrim. Een ijzeren constructie met allerlei manieren om de Camino te lopen, te voet, te paard of ezel, met de fiets.
Maar eerst richting Pamplona. We liepen langs de rivier de Arga. Daarna een brug over en daar hebben we wel ons ontbijtje genomen met een lekkere bak koffie.
Na zo'n 10 km kwamen we in een voorstadje van Pamplona. Daar begint een saai stuk met alleen maar straten en zebrapaden met stoplichten.
Uiteindelijk kom je bij een hoge vestingmuur en als je dan daarboven door de poort loopt sta je midden in het centrum van Pamplona. Het is zondag, dus de meeste winkels zijn dicht. Wel zie je groepjes toeristen die worden rondgeleid. We liepen snel door want er was niet veel te beleven, niet eens een terras.
Wanneer je de omgeving van Pamplona verlaat kom je weer in de mooie natuur uit en ga je op weg naar de Alto del Perdon.
Het zou vandaag regenen, maar het is best lekker weer. Onderweg naar boven hebben we zelfs de jas uitgedaan.
Na een pauze liepen we door naar de top en toen viel er een buitje regen. Boven was het alweer droog en namen we snel foto's bij het monument want we zagen het weer donker worden. Vooral aan de andere kant waar we naar beneden moesten.
Je hebt daarboven uitzicht over waar je de komende dagen gaat lopen, je hebt dan echt het gebergte verlaten. Je ziet nog wel wat heuvels.
We waren nog maar net aan de afdaling begonnen, toen het onweer losbarstte. Daarbij ook veel hagel. We besloten om even te schuilen bij wat struiken om daarna toch weer door te lopen. Ondertussen de herberg gebeld dat we 4 uur niet zouden halen en of ze onze reservering even vast wilden houden.
Klokslag 4 uur kwamen we het dorp Uterga binnen en gingen snel naar de herberg. Zeer vriendelijke mensen daar. Het was er erg druk, maar een hoop mensen waren daar alleen maar aan het schuilen en gingen daarna weer op pad.
Na het douchen en lekker weer droge kleren aan hebben we weer het gebruikelijke en welverdiende pilsje genomen. Deze hebben we weer in de zon op kunnen drinken.
Om 7 uur sloten we aan bij de pelgrimsmaaltijd. We zaten aan tafel met een paar oudere Amerikanen en Engelsen. Gezellig gekletst totdat er over politiek gesproken werd. Een oudere vrouw uit Texas was een voorstander van Trump en de discussie begon over immigranten en het zorgsysteem van Obama. Het werd er niet gezelliger op totdat Rick zei: "Nice weather today". Toen werd er weer gelachen.
We hebben weer goed gegeten, nu weer uitrusten en hopen dat alles weer droog is voor de dag van morgen.

1. Sandra:
    29 april 2018
    Nice weather today😂😂zo ken ik je weer rick!
    Ik hoop dat de zon daar morgen schijnt☀️ dat loopt toch
    fijner en je🍺smaakt ook beter als je op een terrasje uitrust...😗
  2. Harrie:
    29 april 2018
    Jonge jonge wat zien jullie af
    Kanjers. 🤓👍
  3. Maria:
    29 april 2018
    Hoi samen ,ik ben er weer,met de voetjes op de bank,maar dat wist je al,ik val in herhaling ,als jullie denken dat jullie slecht en onweer hebben,hier staat de lucht ook in lichterlaaie , jullie zijn wel bikkels om zo door te duwen met dat hoog en laag ,en dan al die vreemde talen,ik zou het gewoon op zn plat Oss doen,by de way,Frans vroeg zich af hoeveel km jullie lopen?nou luitjes loop ze morgen en gr van mij🙋🏻😘
  4. Eric van den Hoef:
    30 april 2018
    De eerste dag liepen we 26 km door de Pyreneeën. De tweede dag 27 km en gisteren 30 km.
    Vandaag gaan we het rustiger aan doen.
  5. Piet en Marian Vervoort:
    30 april 2018
    Hallo Eric en Rick, wat leuk om jullie reisverslag te lezen,en de video van de troubadour te zien. Ontzettend leuk om zo de dag te beginnen. Het weer is op dit moment denk ik bijna hetzelfde als waar jij over schreef met een plastic poncho. Vannacht flink onweer gehad. Maar na regen komt zonneschijn,moet je maar denken! Geweldig als ik jullie tweetjes op die foto's zie,ook best jaloers ( eerlijk toegeven). Maar voor de komende tijd nog heel veel wandelplezIer. Groetjes uit Well
  6. Henk en annie:
    30 april 2018
    Hoi samen het slechte weer dat jullie hadden hebben wij ook gehad,alleen zaten wij binnen. En jullie moesten door, zullen maar hopen dat het vandaag beter weer wordt voor jullie. En gezellig een terrasje pakken samen,is toch zwaar die bergen.ik vind het een hele prestatie van jullie gr van ons
  7. Chris:
    30 april 2018
    Hou Eric en Rick , fijn weer iets te kunnen lezen wat jullie zo allemaal mee maken. Mooi wat jullie zien en beleven. Hopelijk vandaag een droge dag , en houd de moed erin. Veel plezier. Gr Chris