Dag 4: Van Villafranca Montes de Oca naar Cardeñuela-Ríopico

28 april 2019 - Cardeñuela Riopico, Spanje

De Australiër die in het bed boven mij lag heeft hard gesnurkt vannacht. Af en toe werd ik wakker, maar viel wel weer in slaap. Naast mij lag een man en die werd daar helemaal gek van. Om half 6 besloot hij maar op te staan en te gaan. Ik ben blijven liggen tot 7 uur. Dan vertrekken er zoveel mensen dat je er vanzelf wel uit gaat. Ik vroeg aan de Australiër of hij goed had geslapen. Ja, hoor. Prima.

Net buiten de poort van de albergue gaat het pad al snel omhoog. Een smal pad met struiken wat al snel overgaat in een  dennenbos. Dat is nog eens een keer wat anders dan de open vlaktes met akkers en de snelweg. Boven heb je een mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen verderop, maar door de bewolking waar je doorheen liep zag je het niet. Maar om half 9 kwam de zon er door en werd het meteen aangenaam. Dus de jas weer uit en me ingesmeerd. Gisteren ben ik wat verbrand in mijn nek en op mijn linkerbovenarm. Dat komt omdat je richting het westen loopt en 's morgens de zon achter je hebt. In de middag heb je de zon links van je.

Het was echt heerlijk lopen door het bos. Je komt enkele monumenten tegen en ook de "Oase van de Camino" (zie ook op de foto). Hier staat normaal iemand wat lekkers te verkopen. Je mag geven wat je wil (donativo). Ik was te vroeg, er was niemand. Maar wat daar allemaal omheen gemaakt is, dat moet je gewoon zien.

Na 12 km kom je in San Juan de Ortega. Dit is een klein gehucht met alleen maar een pelgrimsherberg en een klooster. Domingo de la Calzada en Juan de Ortega (zijn leerling) leefden in de 11e en 12e eeuw en hebben bruggen en wegen aangelegd voor pelgrims. Ook bouwden zij herbergen en hospitaals voor hen. Zij zijn later heilig verklaard.

Na een grote weide waar je tussen de koeien en stieren doorliep, krijg je de afdaling naar Agés en daarna Atapuerca. Ik wilde hier eigenlijk overnachten, maar daar was niets. Dan maar weer verder een heuvel op met veel stenen. Bovenop de heuvel staat een groot kruis en zie je in de verte Burgos al liggen. Zo ver ga ik niet. Nee, ik ga echt eerder stoppen. Na een paar km kwam ik in Cardeñuela-Riopico. Hier heb ik een bed geregeld en de maaltijd voor vanavond. Na de douche ook nog de was gedaan en nu is het tijd voor een lekker pilsje.

Het is perfect wandelweer. Volop zon en ongeveer 20 graden. Dus na het lopen ook genieten Morgen maar ongeveer 14 km tot Burgos. Daarna heb ik alle tijd om de stad te bezichtigen.

1. Jan Hol:
    Geniet ervan Erik.
  2. Henk en annie:
    28 april 2019
    Hoi Erik zo te lezen gaat het wandelen goed dat is fijn om te lezen en ik zou zeggen geniet ervan want het weer is goed gr van ons
  3. Harrie:
    28 april 2019
    Mooi geschreven geniet er van.
  4. Maria:
    28 april 2019
    Echt goed bezig,was vrijdag bij Sandra toen je aan het appen was,ook toevallig, het gaat wel goed hè met lopen, volgens mij heb je er nu veel meer lol in en geniet je meer van de natuur en je omgeving en zo moet het ook gaan ,heel veel sterkte met je vooruitgang en veel plezier gr v Maria🙋🏻😘
  5. Sandra:
    28 april 2019
    Mooi om te lezen en zien dat het zo goed gaat en dat je met veel plezier je verhalen verteld, het gaat hier ook goed. We zijn trots op je x
  6. Michel Antonuis:
    29 april 2019
    Eric Veel plezier en geniet er.en van de omgeving