Dag 3: Van Santa Catalina de Somoza naar El Acebo

17 oktober 2019 - El Acebo de San Miguel, Spanje

Gisteravond gewoon weer vlees gegeten, smaakt toch beter. Ondertussen ook de was laten doen, voor 4 euro gaat het de machine in en voor nog 4 euro in de droger. 's Avonds had het toch iets geregend, dus de was had anders toch niet kunnen drogen. Nu is alles weer schoon.

Vanmorgen om half 8 vertrokken na het ontbijt. Na El Ganso begint langzaam het echte klimmen. Al is dat niet te vergelijken met de Pyreneeën aan het begin van de Camino.

Vandaag bereik ik het hoogste punt van de Camino. Hier is op circa 1500 meter een monument geplaatst, de Cruz de Ferro. Een ijzeren kruis op een houten paal van 5 meter die op een heuvel van stenen staat (zie ook foto's).

Pelgrims nemen van huis uit een steen mee om deze tijdens hun Camino deze plek achter te laten. Het symboliseert het achterlaten van je last of zorgen die je hebt. Zo is in al die jaren een enorme heuvel ontstaan. Er liggen ook veel briefjes en foto's.

Ik heb ook een steen achtergelaten. Niet de oorspronkelijke die ik in 2017 mee had genomen, die heb ik namelijk net voor Logroño achtergelaten voordat ik destijds stopte. Ik heb even in gedachte stilgestaan bij diegenen die er niet meer zijn, maar ook diegenen die enorm veel voor mij betekenen en ik gelukkig wel heb.

Het was alweer prachtig weer vandaag, weer geen regen en regelmatig zon. Het was echt heel mooi wandelweer en ik heb inderdaad geen last meer van mijn knie.

Na de Cruz de Ferro (of Fierro op zijn Leóns) begon het afdalen. Dat is soms best zwaar op smalle paden met grote keien. Dan kan het vermoeiender zijn dan klimmen.

Rond 3 uur kwam ik aan in El Acebo waar ik overnacht in een nieuwe albergue. Ze hebben daar zelfs een binnen- en buitenzwembad maar ik heb geen zwembroek bij helaas.

Vanaf het terras heb je een geweldig uitzicht over het dal.

Nog even iets over de afstanden. De eerste dag heb ik ruim 35 km gelopen, dat was echt teveel maar dat kwam ook omdat ik voor de mooiere route koos. De twee andere dagen heb ik ongeveer 28 km gelopen, dat was goed te doen. Morgen ga ik naar Ponferrada, dat is maar 16 km en het kan goed zijn dat ik daar blijf morgen. Bovendien geven ze wel regen aan voor morgen, dus ik zie wel wat ik doe en wat ik tegen kom morgen.

1. Kelly:
    17 oktober 2019
    Prachtige foto’s en weer een mooi verhaal en ja wij houden ook HEEL VEEL van jou😱🤪👍🏻Ga zo door en morgen lezen we weer verder groetjes xxx
  2. Maria:
    18 oktober 2019
    Wat n mooie belevenis,en wat die steen betreft ,als je ook maar n beetje aan mij gedacht hebt, anders had ik je ook wel n 🎲mee kunnen geven🙃Eric het is weer n prachtig tocht als ik je zo lees ,geniet er maar van,en 28 km is meer dan zat.liefs v/d Hrtogensingel😍😍😍
  3. Will vd eerden:
    19 oktober 2019