Dag 5: Van Mieres naar Oviedo, 19 km
29 september 2025 - Oviedo, Spanje
Het zit er weer op! Vanmiddag ben ik rond 2 uur aangekomen in Oviedo, 122 km gelopen in 5 dagen. Nu lijkt dat op zich niet veel, maar enkele dagen waren erg zwaar door de hoogteverschillen en op die dagen maakte ik dan ook niet veel kilometers.
Vandaag begon grijs, ik verliet de campus in Mieres om kwart over 8 en ben eerst gaan ontbijten in een bar.
Toen ik buiten kwam liep Rafael mij voorbij, hij had zich verslapen. Hij loopt sneller dan ik met twee wandelstokken, dus wij lopen niet samen. Nos vemos (we zien elkaar).
Buiten Mieres ging het omhoog en kreeg ik een mooi uitzicht over de bergen en over Mieres. De zon kwam erdoor en de jas kon weer uit.
Op het hoogste punt kwam ik door het kleine dorpje El Padrún. Daar vroeg een oude man of ik iets nodig had. Ik zei: Ja, water.
Hij zei: Venga (kom) en ik volgde hem naar binnen. Daar was ook zijn zoon en ik kwam in een mooie, modern ingerichte huiskamer. De zoon vroeg of ik naar de wc moest en of ik koffie lustte. Nou, lekker. Wat vriendelijk!
De zoon vertelde dat het huis vroeger een bar was en dat hij nu fietsers opvangt, dus een soort van B&B. Ook gaf hij mij advies over de verschillende routes die er zijn om in Oviedo te komen.
Ik volg de originele route, daar kom ik hier voor.
Geplast, de koffie op en de flesjes weer gevuld met water, ik kon weer op weg.
De rest van de route was best wel mooi, dus het was een mooie afsluiter van deze Camino San Salvador.
Toen ik op het plein voor de kathedraal in Oviedo aankwam zag ik Rafael al zitten. Ik heb mijn oorkonde opgehaald in de kathedraal en toen hebben we nog wat gedronken.
We hebben zojuist nog gegeten en afscheid genomen. Hij vertrekt morgenvroeg weer naar huis. Ik ga morgen nog de toerist uithangen hier en bij de kathedraal kijken of er nog anderen aankomen. Er zijn er namelijk ook veel die er 6 dagen over doen.
Woensdag dan weer lekker naar huis.
Bedankt allemaal voor jullie belangstelling en jullie lieve berichtjes.
¡Hasta la próxima!

De terugreis!
Behouden thuiskomst.
Groet Broer/louis