Dag 5: Van Camponaraya naar Villafranca del Bierzo

19 oktober 2019 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Vandaag was de weersvoorspelling wel uitgekomen. Het regende al vanmorgen vroeg, dus de poncho voor het eerst aangetrokken en ook de beenkappen of hoe ze ook mogen heten. Die zorgen ervoor dat mijn schoenen een beetje droog blijven.

Om de poncho ook over de rugzak te laten vallen had ik de hulp nodig van iemand anders. En zo ging ik dus om half 8 als een quasimodo op pad. Na een tijdje langs de weg door Camponaraya gelopen te hebben buigt het pad af naar links op een onverharde weg in het donker. Af en toe stap ik in een plas totdat ik gewend ben aan het donker. Nee, vooral de hoofdlamp niet gebruiken.

Na een tijdje liep ik door Cacabelos. Hier had ik gisteren beter naar toe kunnen lopen, hier is veel meer te beleven en ik was dichterbij Villafranca del Bierzo geweest. Ik nam een koffie en weer vroeg ik hulp om mijn poncho over de rugzak te trekken.

Na Pieros volgt een pad door wijngaarden, hier begint de wijnstreek weer. Via heuvels en zigzaggend over en langs rode modderstroompjes kwam ik na Valtuille de Arriba rond 11 uur aan in Villafranca del Bierzo.

Het regende nog steeds pijpenstelen, dat is jammer want het lijkt me echt wel een mooi stadje. Het wordt ook wel Klein Santiago genoemd, alles draait hier om de Camino de Santiago.

Ik besloot om naar Albergue Leo te gaan. Ik kwam daar rond half 12 aan en ze gingen daar pas om 12 uur open. Ik mocht wachten in de kamer bij de open haard. Mijn schoenen werden ervoor gelegd en ik kreeg zelfs wat te drinken. Mijn poncho hadden ze in de wasrumte opgehangen met een wasbak eronder. Wat een vriendelijke mensen hier.

Om 12 uur kwam de dochter om iedereen in te schrijven en ik kreeg een bed (geen stapelbed deze keer gelukkig) met schone lakens, dus niet in de slaapzak vandaag. De kamer (5 bedden) had een eigen badkamer.

Eerst het stadje verder verkend en iets gegeten. De 1e helft van Barcelona gekeken en toen terug gegaan om te douchen. De was afgegeven om te wassen en drogen en vanavond weer terug naar het restaurant waar ik was om daar de avondmaaltijd te nemen. Ze waren daar ook heel vriendelijk.

Morgen weer verder. Ik hoop dat het dan wat droger is, hier zeggen ze van niet. We wachten af. Morgen kom ik als het goed is in Galicië en verlaat ik de regio Castillo y León. Galicië is de laatste regio waar in doorheen loop. Nog een kleine 200 km en dan ben ik in Santiago de Compostela.

1. Piet en Marian Vervoort:
    19 oktober 2019
    Eric, door jouw duidelijke manier van schrijven over je route,klimmen en met stenen,rotsen afdalen,stromende regen,kunnen we ons er een beeld bij maken,hoe dat voelt. Fijn dat er toch heel veel lieve mensen op deze aardbol rondlopen die behulpzaam zijn, al is het maar om de poncho over de rugzak te trekken. Nog veel mooie ontmoetingen de komende tijd en we hopen minder regen. Groetjes vanuit Well