Dag 4: Van El Acebo naar Camponaraya

18 oktober 2019 - Camponaraya, Spanje

De maaltijd in de nieuwe albergue van El Acebo was echt heerlijk, het zag er ook goed verzorgd uit. Gezellig getafeld met bijna uitsluitend Amerikanen.

Ook het ontbijt was goed, je kon brood roosteren en er was genoeg keus aan beleg. Lekkere koffie, jus en yoghurt. Je kon zoveel nemen als je wilde.

Om 8 uur begonnen met lopen, rustig aan vandaag. In eerste instantie was er regen verwacht, maar nu is dat zaterdag geworden. Dan komt er een depressie die de hele dag regen brengt. Dus ik ben nu van plan om voorbij Ponferrada te gaan en dan een eind richting Villafranca del Bierzo te gaan. Dan loop ik zaterdag maar een klein stuk tot die plaats en blijf daar de rest van de dag.

Toen ik van de albergue wegliep begon ik meteen weer aan de afdaling. In de verte kun je Ponferrada al zien liggen (zie foto met lichtjes), maar het is toch nog 16 km lopen. De helft daarvan dalend over grote keien. Dat is echt vermoeiend voor je benen, erger dan klimmen.

Via het kleine dorpje Riego de Ambrós met mooie balkons aan de huisjes kom je na 8 km in Molinaseca. Net over de Romaanse brug heb ik mijn tweede koffie gehad voor vandaag. Na dit dorp loop je een eind langs de weg naar Ponferrada. Rond de middag liep ik eindelijk Ponferrada in. Ik kwam langs het kasteel van de Tempeliers (foto) en daarna kom je in het oude centrum. De pijlen sturen me naar links een trap af en voor je het weet ben je alweer buiten het centrum. Via een park en langs rivier Sil loop je de stad weer uit.

Aan het eind kwam ik een bordje tegen (foto) met het Nederlandse rood-wit-blauw en de tekst "Senda de Bas". Dit is het "pad van Bas". Een wandelroute opgezet door de Bas van de Goor Foundation. Deze zet zich in voor verbetering van kwaliteit van leven voor mensen met diabetes door sport en beweging. Kom ik hier het werk tegen van een Ossenaar, één van de beste volleyballers ooit.

Na Ponferrada loop je langs een rustige weg door een paar dorpjes. Nog even wat gegeten in Columbrianos en om half 3 kwam ik bij de albergue in Camponaraya.

Geen regen gehad vandaag, maar ook bijna geen zon. 25 km gelopen, morgen 15 km tot Villafranca del Bierzo.

1. Twan:
    18 oktober 2019
    ziet er heel mooi uit daar, prachtige natuur, succes met je verdere tocht en tot ziens
  2. Gerda Van de Water:
    18 oktober 2019
    Gisteren de film gezien van Well 1970. Jij had hem al gezien?
    Mooi om te zien ,jij en Ruud.
    En Pierre ook.
    Veel plezier nog Erik.
  3. Gerda Van de Water:
    Bedoel:Eric😁😁
  4. Peregrinofrans:
    Hola Peregrino Eric,
    Je gaat als een speer door het Spaanse landschap!
    In Villafranca del Bierzo kan je de "gewone" weg nemen, dwz dat je over asfalt wandelt op de N6, met een muurtje rechts van je ter bescherming. Er zijn in het verleden een aantal pelgrims doodgereden! En schuin boven je de A6 of je kiest voor de Camiño Duro, een prachtige wandelpad met fantastische uitzichten door de natuur! Denk er maar eens over. Bo Camiño 🙏
  5. Armand Groenen:
    18 oktober 2019
    Mooie foto's en hele mooie natuur.
    Wandel ze en vooral genieten van de omgeving.
    We redden het wel zonder je......