Dag 5 via Estrella naar St. Jean Pied de Port

1 mei 2018 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Jose Ramon de herbergier zou er om 7 uur zijn zodat wij konden ontbijten. En hij was er, samen met zijn vrouw. Gisteren vertelde hij nog dat we alvast af moesten rekenen omdat hij anders thuis klappen kreeg en buiten moest slapen. De vrouw van hem bleek een klein Chinees vrouwtje te zijn, ze was heel vriendelijk bij het ontbijt, misschien is het een wolf in schaapskleren.
Rond kwart voor 8 begonnen we aan onze laatste etappe van 9 km naar Estella. Daar is een busstation vanwaar je naar Pamplona kunt.
Na nog een paar klimmetjes en een dorpje kwamen we aan Estella. Ik wist nog ongeveer waar het station was, dus we hadden het snel gevonden.
Vandaag is het 1 mei en dat is hier een Nationale feestdag. Dat betekent een aangepast dienstrooster. Maar om 11 uur ging er een bus naar Pamplona. Hadden we nog ruim tijd voor een lekkere bak koffie in de mooie bar bij het station.
De reis naar Pamplona duurde een uur en we kwamen onderweg langs allerlei bekende punten waar we de afgelopen dagen hebben gelopen. We zagen dan ook regelmatig pelgrims die de andere kant op liepen.
In het ondergrondse busstation van Pamplona kochten we 2 kaartjes voor St. Jean. De vrouw aan de balie stak met twee handen elk 4 vingers op. Dus wij legden 8 euro neer.
Nee, het bleek 44 euro te zijn, 22 euro per man. Poeh, dat zijn andere prijzen.
De bus vertrok pas om half 3 dus weer wachten. We zijn het centrum ingelopen van Pamplona waar het nu wel druk was. We kwamen ook midden in een demonstratie terecht, maar daar hadden we geen last van.
Na gegeten te hebben nog een lekker terrasje gepakt in het zonnetje en daarna maar naar de bus.
De chauffeur legde uit dat de rit 1 uur en 3 kwartier ging duren en dat er kotszakjes te verkrijgen zijn. Want je gaat namelijk 3 keer omhoog in de bergen en de laatste keer flink naar beneden.
Onderweg weer veel bekende punten gezien waar wij ook gelopen hebben, zoals Zubiri en het klooster van Roncesvalles.
Om kwart over 4 waren we in St.Jean, mooi op tijd want we konden meteen inchecken bij Gite Ultreia. De vriendelijke vrouw van de gite herkende ons meteen en wij het hele verhaal vertellen.
We hadden mooi eerste keus op de kamer, dus ieder een los bed vlak bij het raam.
Na het douchen een lekkere biefstuk naar binnen gewerkt en de halve finale Champions League gekeken op bed.

1. Gerda Van de Water:
    2 mei 2018
    Jammer ,dat je stopt. Maar in ieder geval wel een week met Rick gelopen .
    Lijkt me een mooie ervaring
    Goede reis terug.
    Gr Gerda
  2. Eric van den Hoef:
    2 mei 2018
    Het was echt leuk deze week. Ik denk ook echt dat ik volgend jaar weer een deel ga lopen.
  3. Sandra:
    2 mei 2018
    Vader en zoon een week alle tijd voor elkaar.
    Wat lijken jullie op elkaar, echt twee mannen van familie van den Hoef. Ik vind het fijn dat jullie samen naar huis komen
    morgen!!! XXX
  4. Ria:
    2 mei 2018
    Goed besluit. Volg altijd je gevoel.
  5. Chris:
    3 mei 2018
    Inderdaad een goed besluit Eric , je hoeft je ook niet te schamen deze week samen met je zoon pakken ze je niet meer af. Goeie reis terug
  6. Rene:
    3 mei 2018
    Wie had gedacht meelopen in een 1 mei demonstratie. Jammer dat t niet gelukt is . Tot volgende week dan ;-)