Dag 9: van Samano naar Laredo, 37 km.

30 september 2021 - Laredo, Spanje

Ik had het gisteravond nog gevraagd. Het maakte niet uit hoe laat ik wilde vertrekken, gewoon de sleutels achterlaten en de deur en poort dicht trekken. Ze was wel vriendelijk maar een tikkeltje ordinair. Ze had geen mondkapje op, want er zat steeds een sigaret tussen haar lippen.
Vanmorgen om iets na half 7 trok ik dus de poort achter me dicht. Vroeg op pad want er wachtte een lange wandeling.
Al na minder dan een kilometer liep ik in het donker al Castro-Urdiales binnen. In dat stadje dronk ik mijn eerste café con leche voor vandaag en verder nog een broodje met ham en kaas en een glas jus d’orange.
Na het verlaten van het stadje loop je iets omhoog over een landweg. Ik kwam hier toch wel wat verschillende pelgrims tegen. Daarna weer een stuk langs de kust tussen weilanden en over scherpe stenen die uit de grond staken.
Voorbij Islares liep ik weer een flink eind langs een drukke weg samen met nog twee Spaanse pelgrims.

Ik kwam weer weinig plaatsen tegen waar je even een kop koffie of iets te eten kon krijgen. Bij Rioseco was wel een bar, maar die was dicht, het was inmiddels 11 uur.
Een klein stukje terug was een supermarkt. Daar heb ik een fles jus d’orange en 2 napolitana’s gekocht. Dat zijn een soort croissants gevuld met chocolade en hagelslag aan de bovenzijde.
Ik heb dit lekker op zitten eten op een picknick bankje daar in de buurt. Daarna ook nog de waterfles gevuld bij een fonteintje.
Toen ik weer verder liep kwam ik weer langs de bar en nu was hij wel open.

Aan het eind van Rioseco had je een vervallen kerk op een heuvel. Ik was hier even gaan kijken en toen ik beneden kwam, liepen de Zweedse en Nederlandse vrouw voor me die ik gisteren al tegenkwam. Ik ben een eindje meegelopen en toen ze twijfelden over een omleiding toen we de berg op moesten, ben ik doorgelopen. Boven waren ze wat bomen aan het kappen, maar daar had ik geen last van. Na een klim van ruim 200 meter volgde weer een mooi stuk door het bos en langs weilanden. Hier had je weer mooie uitzichten. Het was behoorlijk warm in de zon en ik had gelukkig voldoende water en er waren genoeg fonteintjes.

In Liendo, was wel een albergue open. Ze hadden ook plaats, maar ik had ergens anders al gereserveerd. Wel even een stempel ontvangen in mijn credential (pelgrimspaspoort).
Na nog een klim naar 200 meter langs een drukke weg, kwam ik rond half 4 aan bij de hostal. Bij de ingang stond een bord met: menu 11 euro. Ik denk, dat is mooi, dan hoef ik niet weg voor eten.
Maar binnen werd al verteld dat er geen menu was. Je kon iets gaan eten in Laredo. Dat is dan weer een kilometer naar beneden en daarna weer een kilometer omhoog. Ach ja, meteen de maaltijd er weer afgetraind.

Vandaag 37 km gelopen, ik voel het goed aan mijn voeten. De komende 2 dagen ga ik in ieder geval rustiger aan doen, zo’n 20 km per dag.
Morgenvroeg heb ik een ontbijt hier in de hostel, dat is pas vanaf half 9. Dat betekent uitslapen.
Overmorgen kom ik dan in Santander. Na Santander loop ik nog een paar dagen door en dan ga ik de 6e met de bus terug naar Santander om van daaruit het vliegtuig terug te nemen.

1. Jan Hol:
    30 september 2021
    Mooi daar Eric.
  2. Eric van den Hoef:
    1 oktober 2021
    Ja Jan, was iets voor jou geweest. Je had hier mooie foto’s kunnen maken.
  3. Tonnie:
    30 september 2021
    Knap Eric dat je zo dagen achter elkaar op pad bent, maar wat een avontuur. Leuk dat je middels je verhaal en foto's ons/mij mee laat genieten. Nog veel succes
  4. Eric van den Hoef:
    1 oktober 2021