Dag 8: Van Sarria naar Gonzar

22 oktober 2019 - Gonzar, Spanje

Sarria is een stadje vanwaar vele pelgrims, vooral Spanjaarden, aan hun tocht beginnen. Dit is omdat het stadje 113 km vanaf Santiago de Compostela ligt. Iedereen die een Compostela (getuigschrift) wil ontvangen voor zijn tocht, moet minimaal 100 km te voet hebben afgelegd. Dit is ook duidelijk te merken aan de vele albergues en hotels. Ook zijn er veel winkels met Camino-artikelen.

Ik heb rustig aan gedaan vanmorgen en ben na het ontbijt in de albergue om 8 uur gestart. Na een paar honderd meter moest ik al wat trappen omhoog en toen voelde ik weer van alles in mijn rechterknie. Mijn wandelstok gebruik ik dan ter ondersteuning, wat zou ik toch zonder dat ding moeten. Ik ben blij dat ik hem gisteren weer heb opgehaald.

Het is mistig en op de weg is het een stuk drukker dan andere dagen. Je kunt duidelijk merken dat er een hoop mensen in Sarria gestart zijn.

Na een tijdje komt de zon er door en om 11 uur kan de jas alweer uit. Wat een lekker weer en wat een prachtig uitzicht weer. Ik heb weer vele plaatjes geschoten.

Je loopt de hele dag langs weilanden, boerderijen en bosranden. Soms wat omhoog, soms wat omlaag.

Ik kwam een drietal vrouwen in een soort trainingspakken tegen. Ze hadden formulieren en hadden het over donation. Op dat formulier stonden tekens van rolstoelen, blinden, doventolken en zo. Er stonden een paar namen opgeschreven met in een tweede kolom hun doel (Santiago) en in de laatste kolom "donation". Daar stond bij sommigen 20 euro. Ik zeg daar doe ik niet aan mee. En dan mij een schuldgevoel aan proberen te praten over "Camino Santiago no donation?". No, ik weet niet wat dat voor vrouwen zijn, ik vertrouwde het niet. Dus doorgelopen, ze kunnen zo toch stiekem een hoop geld ophalen.

Rond half 12 passeerde ik de 100 km grens! Na vandaag nog 3 dagen lopen en dan ben ik er.

Om 1 uur kwam ik via een hoge brug aan in Portomarin. Daar heb ik mijn lunch gehad en dan is het nog 8 km tot Gonzar. Er blijven veel mensen achter in Portomarin, dat was duidelijk te merken op de weg naar Gonzar. Ik ben nog maar 1 pelgrim tegengekomen.

Eens kijken of ik zo nog wat kleding ga wassen, het is nog mooi weer en het waait iets. Dus de was kan snel drogen.

1. Jan Hol:
    22 oktober 2019
    Mooie foto’s Eric. Hou vol.
  2. Luisa Carou Ferreiro:
    22 oktober 2019
    Goed aangevoeld over die vrouwen... die staan al jaren op dat punt. Ze doen meestal of ze doof zijn en zeggen geld op te halen voor een school voor doven en slechthorenden. Ze halen een gemiddeld salaris op volgens de geruchten... ;-).
    Je bent er bijna! Buen Camino!
  3. JW:
    22 oktober 2019
    Gaaf zoals je het doet, nog even volhouden 👍
  4. Maria:
    Ha Eric
    Zo te zien aan je foto s wordt je n ouwe rot in het vak( in het lopen) en Niks schuldgevoel ze hebben ook geen medelijden met jou knie😏 mooi aan je zelf doneren🍺Eric je hebt prachtige foto s, gemaakt, zo kom en zie je nog eens iets.LOOP ZE gr v mij😘🙋🏻