Dag 6: van Eskerika naar Bilbao, 27 km

27 september 2021 - Bilbao, Spanje

Vannacht voor het eerst deze tocht in mijn slaapzak geslapen, ik dacht dat er geen dekens waren. In de kast naast mijn bed lag toch een dekbed, deze heb ik dan maar als extra matras gebruikt want het bed was erg hard.
Vanmorgen ontbeten om kwart over 7. Het was een erg eenvoudig ontbijt met oude lauwe koffie.

Daarna weer op pad, eerst weer een eindje omhoog over asfalt en daarna weer over een smal glibberig pad. Daarna weer een afdaling. Het was zwaar bewolkt, ongeveer 22 graden en voor het eerst geen zon.

In Larrabatzu een beter ontbijt genomen en daar kwam ik de Belg weer tegen. Hij zou vannacht om 4 uur starten vanuit Gernika en dan meteen door naar Bilbao, maar hij was weer in slaap gevallen. Toch was hij al vroeg hier dus dat ging hij ook makkelijk halen.
Na Larrabatzu krijg je Lezama en Zamudio, hier loop je over een lang, saai recht stuk asfalt lang een drukke weg. Je komt steeds meer in industriegebied voor Bilbao.

In Zamudio sla je linksaf en ga je weer omhoog. Eerst over een snelweg en dan weer het bos in. De laatste heuvel van 350 meter hoogte voor Bilbao.
Boven heb je een mooi uitzicht op Bilbao, maar het was zwaar bewolkt. Het leek te gaan regenen, maar er was gelukkig geen druppel gevallen.

Daarna volgde een flink stuk door de stad waarbij je enkele monumentale panden tegenkomt, waaronder de kathedraal van Santiago. Jammer genoeg was deze dicht, misschien dat ik morgen nog hier terugkom want ik neem hier een rustdag.
Ik wil ook eigenlijk naar het Guggenheim museum. Het gebouw zelf is al een bijzonderheid. Daar heb ik morgen mooi de tijd voor.
Verder heb ik mijn wandelschoenen eens goed schoongemaakt. Die hadden erg veel te lijden met al de modder en klei.
Ook ga ik al een kleine planning maken voor de komende dagen. Hoe ga ik die indelen, waar blijf ik overnachten?

De eerste week van de Camino del Norte zit er nu op. Samengevat: het was erg zwaar, maar ook erg mooi! Ik heb erg genoten van overal waar ik gelopen heb. Ook leuke mensen ontmoet, die ik elke dag toch weer tegenkwam. Het is niet te vergelijken met de Camino Frances, het is hier veel rustiger en de route is veel avontuurlijker. Dat neemt niet weg dat ik de Camino Frances ook schitterend vond.

Nu lekker een dagje rustig aan en ik zie er weer naar uit om na morgen weer meer te ontdekken.

1. Theo van de Water:
    27 september 2021
    Mooie verhalen Eric. Fijne voortzetting van de tocht!
  2. Nelly:
    27 september 2021
    Pittige tocht, maar zoals je het beschrijft, lijkt het erg de moeite waard. Veel plezier!
  3. Will vd eerden:
    27 september 2021
    Goed bezig Eric, mooie foto’s ook.
  4. Ria:
    28 september 2021
    Buen camino Eric. Mooi verhaal mooie foto's.
  5. Jan-Willem en Wanda:
    28 september 2021
    Leuk om je zo te volgen Eric! En ach, het is nog maar 580 km wandelen naar het eindpunt. Pfff..wat een eind zeg, die foto zou bij mij enige paniek veroorzaken 😉. Maar jij kan dat volbrengen met al het moois wat je om je heen ziet. Keep going on gozer!!!
  6. Helma:
    28 september 2021
    Alweer een week op pad Erik. Zoals we van jou gewend zijn weer schitterende illustraties van je pelgrimstocht. Houd het heel en geniet ervan dan doen wij dat ook.