Dag 2: Van Navarrete naar Santa Domingo de la Calzada

26 april 2019 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Gisteravond had ik een erg slechte maaltijd. Ik ben wel wat gewend, maar dit sloeg alles. Het voorgerecht was een salade, normaal niet zo'n moeite mee maar ik kreeg het weg dankzij wat stukjes stokbrood. Daarna kip met friet. De ober moest langzaam lopen anders zouden de twee dunne plakjes van het bord waaien. Ze waren zo dun dat ze de kip er niet eens voor hadden hoeven slachten :)  De smaak wat opgeleukt met veel ketchup. Ik kreeg naderhand wel twee keer een lekker likeurtje uit Santiago de Compostela.

Daarna nog ergens anders een biertje gedronken met een paar Duitsers en een Spanjaard.

Vanmorgen ben ik om 7 uur vertrokken, geen ontbijt bij de albergue want dat deden ze pas vanaf half 8. Ik heb daarom onderweg ontbeten, een dik uur verderop in Ventosa. Vandaag wil ik een inhaalslag maken voor de verloren (halve) dag door de reis.

In Najera heb ik een rondleiding gehad in het klooster van Santa María de Real (zie foto's). Opvallend waren ook de beelden in de galerij. De meeste waren onthoofd, waarschijnlijk door de troepen van Napoleon. Zij hebben dit klooster als hoofdkwartier gebruikt.

Na Najera nog wat heuvels, velden en kleine dorpjes en dan kom je in Santa Domingo de la Calzada. Ik heb er dan bijna 40 km opzitten en dat is genoeg voor vandaag. De afstanden voor de volgende dagen worden in ieder geval korter. Ik heb vandaag een goede inhaalslag gemaakt voor de verloren tijd door de reis naar Bilbao.

Hier in Santa Domingo de la Calzada verblijf ik in een grote albergue. Ik heb net gedoucht en ga iets eten. Ik ga dan meteen op zoek naar de kip en de haan in het kippenhok in de muur van de kathedraal.

Die heb ik niet gezien, maar ik hoor wel een haan vanuit de tuin van de albergue.

Lekker gegeten zojuist. En gezellig gepraat met een Amerikaan en een Canadees stel. De Canadezen gingen na de Camino een dag of twee naar Portugal en daarna een week naar Amsterdam. Ik heb ze aangeraden het andersom te doen. Je kunt beter wat langer naar Portugal gaan en korter naar Amsterdam. Haha, blijft gevoelig (Ajakkes).

Vanaf morgen dus ongeveer 30 km per dag.

1. Gerda Van de Water:
    26 april 2019
    Geen ajax fan Erik😁😁
  2. Eric van den Hoef:
    Nee, niet echt 😆
  3. Will vd eerden:
    27 april 2019
    Da komt nog wel , ook jij moet genieten van mooi voetbal en da heb ik met Pisjevee nie veule gezien, verder alles oke jongen, hou vol een veel succes wanne, grt Will
  4. Kelly:
    27 april 2019
    Weer een mooi verhaal geschreven leuk om te lezen. Valt wel op dat je weinig Nederlanders tegenkomt ach ja misschien zijn ze niet allemaal zo gek als jij om dit te doen🤣. Zet hem op goed bezig en loop ze groetjes van ons👍🏻
  5. Ria:
    27 april 2019
    Heerlijk om weer een pelgrim te kunnen volgen. Het neemt me telkens weer even terug naar een hele mooie tijd.
  6. Rene:
    Goed bezig