Dag 2: Van Comillas naar La Franca, 32 km

21 september 2022 - La Franca, Spanje

Vanmorgen om 6 uur werd ik al wakker van mensen die hun spullen aan het inpakken waren. Daarom zelf ook maar om half 7 opgestaan. Was ook wel verstandig want het zou een lange tocht worden.
Na het ontbijt ben ik om kwart over 7 gestart. Het was nog donker in de straten van Comillas en na een lang recht stuk de stad uit werd het langzaam lichter en kwam ook de zee weer in beeld.
Het was alweer prachtig weer en het was ook weer tijd om in te smeren.
Voor San Vicente heb ik een stuk over het strand gelopen, daarna moest ik via een pier weer terug naar de brug naar San Vicente lopen. Een stukje om, maar de moeite waard.

Voorbij San Vicente ging het weer omhoog de heuvels op en af. Bij een splitsing waar een apart stuk voor fietsende pelgrims was, kwam ik de eerste Nederlander tegen (eerst Engels praten en later er achter komen dat je allebei uit Nederland komt).
Voor Roy uit Rotterdam was het de eerste Camino, hij is in Bilbao gestart. We hebben een tijdje samengelopen en wat gedronken. Hij had een slaapplek gereserveerd nog voor Colombres. Ik een stukje voorbij Colombres.

In Unquera heb ik nog wat gegeten bij een brug over de Rio Deva. Dit is de scheidingslijn met het district Asturias. Daarna weer omhoog en nog een eindje lopen tot La Franca. Daar kwam ik om 4 uur aan.

Ik probeer weer te boeken voor de volgende dag, maar dat is heel lastig. Ik bel verschillende albergues en krijg steeds te horen dat ze dicht zijn. Dit omdat ze het niet makkelijk hebben en dat ze in het het voorjaar weer open gaan. Zij hebben natuurlijk ook last van hoge gasprijzen.
Wordt wel lastig om zo je route te plannen. Steeds een hotel boeken is ook duur.
Voor morgen heb ik een hotelkamer kunnen boeken voor een redelijke prijs. Daarna zie ik wel verder.
Ik zal toch ergens moeten slapen en met mij nog vele anderen.

Ik vind trouwens Polarsteps toch niet zo makkelijk. Hij telt de kilometers van de trein- en vliegreis naar Santander ook mee in mijn reis. Ik wil eigenlijk alleen de gelopen kilometers hier op hebben. Ik heb zelfs de reisdag verwijderd en nog blijft dit er op staan. Ook het invoeren van mijn reisverhalen is moeilijk met Polarsteps, omdat ik dat met mijn iPad doe. Hier heb ik een toetsenbord aan vastzitten dus dat typt makkelijker. De app van Polarsteps is niet geschikt voor de iPad, je krijgt dan een smal beeld. Daarom tik ik mijn verhalen gewoon via reislogger en kopieer dit dan naar Polarsteps.

Zometeen nog douchen en wat eten en uitrusten voor de dag van morgen. Weer een lange wandeldag.

1. Ria:
    21 september 2022
    Lastig hoor dat er zo weinig slaapplaatsen zijn. Ik hoor het over alle camino's.
    Hopelijk wordt het nog beter.
    In ieder geval Buen camino
  2. Eric van den Hoef:
    24 september 2022
    Nu boek ik een paar dagen vooruit. Dat scheelt een hoop stress, loopt ook een stuk rustiger.
  3. JW:
    21 september 2022
    Je bent weer goed op pad zo te zien, geniet er van
  4. Harrie:
    21 september 2022
    Het weer werkt in ieder geval wel mee.
    Morgen weer een andere dag veel plezier.