Dag 11: Van Reliegos naar León

5 mei 2019 - León, Spanje

Deze morgen verliet ik om 7 uur de albergue Gaiferos en begon aan het laatste stuk van deze tocht. Het was koud en helder weer, maar richting León hing veel bewolking. Het zal toch niet gaan regenen op mijn laatste dag? In het volgende dorpje Mansilla de las Mulas heb ik mijn ontbijt gehad want in Reliegos was alles dicht. Het is zondag vandaag, misschien scheelt dat ook. Daarna weer verder via Puente Villarente waar een zeer oude brug is die momenteel wordt gerestaureerd.

Onderweg wordt ik ingehaald door vele pelgrims die de tocht met hiking-stokken lopen en een klein rugzakje met alleen wat eten en drinken voor onderweg. Hun rugzakken worden van albergue (of hotel) naar albergue gebracht door speciale transportdiensten hiervoor.

Wanneer ben je nou een pelgrim? Moet je de tocht helemaal lopen vanuit je woonplaats of vanuit St.Jean-Pied-de-Port? In één keer of in gedeelten? Met of zonder rugzak? Slapen in albergues, in je tent of in hotels? Lopend of met de fiets? Met wandelschoenen of op blote voeten? Al pratend of in gedachten verzonken? Om religieuze redenen of gewoon omdat je het voor jezelf een uitdaging vindt? Alleen of met meerderen? Op je gemak of snel? Je slaapplek vooraf boeken of maar zien waar je terecht komt?

Het maakt niet uit volgens mij. Ieder doet het op zijn eigen manier. Het viel me wel op dat iedereen dat ook respecteert, niemand stoort zich aan de wijze van een ander. Al krabde ik me wel eens achter de oren bij het zien hoe het met de grote groepen Zuid-Koreanen ging. Hun groepsleider kwam dan bij een albergue aan met een busje met alle rugzakken. Er waren al zo'n 25 bedden gereserveerd en hij legde daar even een hele stapel paspoorten en pelgrimspaspoorten op de balie neer. Dan kon hij meteen iedereen alvast inschrijven. Hij ving de wandelaars dan weer stuk voor stuk op voor de albgue. Zo gaat het tegenwoordig blijkbaar en zo nog veel meer groepen op deze manier.

Ik kan iedereen aanraden deze tocht een keer te maken. Als je van wandelen houdt en van een uitdaging, dan moet je dit een keer doen. Het hoeft niet in één keer, doe het net als ik in etappes. Je ontmoet zoveel leuke mensen en iedereen is vriendelijk en behulpzaam. Ook de mensen in de dorpen en steden, ze wensen je een Buen Camino en wijzen je de weg. Voor de overnachtingen en het eten en drinken ben je weinig geld kwijt. Gemiddeld was ik 30 tot 35 euro per dag kwijt, dat is voor ontbijt, lunch, eten en drinken onderweg, je slaapplek en een 3-gangenmenu 's avonds met rode wijn. Dus gewoon doen!

Ik ben ondertussen in León aangekomen en verblijf in een hostel midden in het centrum, vlakbij de kathedraal. León heeft een zeer mooi centrum. Het is hier nu Dia di Madre (Moederdag), dat is bij ons pas volgende week. Veel winkels zijn open en terrassen zitten vol. Het is vanmiddag toch nog mooi weer geworden met veel zon.

Mijn Camino zit er op voor dit jaar. Volgend jaar keer ik hier weer terug in León en start ik met het laatste deel van de Camino Francès. Ik heb er erg van genoten en ben ook erg blij met alle mooie en lieve reacties die ik van iedereen heb gehad. Dus hopelijk zie ik deze bij de volgende tocht ook weer voorbij komen. Woensdag vlieg ik weer naar huis en tot die tijd ben ik twee dagen in Madrid.

Adios!

1. Rene:
    5 mei 2019
    👍🏻 goed bezig op naar volgend jaar
  2. Gerda Van de Water:
    Knap gedaan Eric. En tot volgend jaar
  3. Bianca Neijs:
    Super Eric en nu nog lekker 2 dagen genieten in Madrid
  4. Henk en annie:
    5 mei 2019
    Het is dit jaar heel goed gegaan,je was echt een pelgrim. Het wandelen en de verhalen die je schreef.en met het weer heb je ook geluk gehad, de foto’s waren mooi, en met een voldaan gevoel ga je naar huis. En volgend jaar ga jij weer verder om het af te maken toch!!! Gr van ons
  5. Sandra:
    5 mei 2019
    Ik houd van prachtige verhalen met mooie foto's!
    Zo fijn dat dit gedeelte goed is gegaan, extra fijn dat je in het zonnetje hebt gelopen en enorm fijn dat je bijna thuis komt.
    Op naar Madrid en ga genieten op oew dooi gemekske 😉 ik ben trots op je x
  6. Astrid Vervoort:
    5 mei 2019
    Wat fijn dat je zo genoten hebt van je Camino! Heel knap! Geniet nog van je laatste dagen in Madrid en wel thuis! Groetjes, Astrid
  7. Ria van Gool:
    6 mei 2019
    Wij zijn blij voor je dat het zo goed gegaan is, en je hebt zelf ook erg genoten aan je verhalen te horen. Nog fijne dagen in Madrid en dan lekker naar huis naar je gezin.
  8. Will vd eerden:
    6 mei 2019
    Goed gedaan Erik, iets om trots op te zijn, ben je misschien mooi op tijd terug om de finale te zien Ajax tegen De Spurs
  9. Helma:
    hola Eric, bien hecho
    Ik heb stiekem met je gedanst, oftewel je dagelijkse blog gevolgd en niet gereageerd maar wel genoten.
    Fijn dat je een voldaan gevoel hebt met jou camino 2019. Nog veel plezier in Madrid en een goede reis !!! naar jou Sandra en de rest. Zie je snel. Saludos
  10. Henri:
    6 mei 2019
    Samen met anderen je reis in stilte gevolgd en onderweg genoten van je ervaringen die je met ons gedeeld hebt. Complimenten.
    Veel plezier in Madrid en een veilige reis terug naar Holanda.
  11. Piet en Marian Vervoort:
    6 mei 2019
    Fijn dat we zo’n positief verslag kregen van jou,Eric. We kijken al weer uit naar het volgend jaar. Maar voor nu geniet nog van Madrid en een veilige reis terug naar Oss!
  12. Chris:
    7 mei 2019
    Goed gedaan Eric, mooie verhalen en je hebt ook geluk gehad met het weer.veel plezier nog in Madrid en een goeie reis terug.
  13. Ria:
    7 mei 2019
    Het was erg leuk je te volgen Eric. En heel mooi om te zien hoe je er van geniet. Goede reis naar huis. En graag tot volgend jaar.
  14. Theo van de Water:
    8 mei 2019
    Mooi Eric dat het een wandeltocht is geweest die je verder bracht dan alleen van A naar B . Op een mooie manier verwoord je je gedachten en hetgeen wat je beleefd , respect.
    Groet en een goeie terugreis.
    Theo en Corrie uit Meerlo