Dag 11: Van O Pedrouzo naar Santiago de Compostela

25 oktober 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Mijn schoenen, sokken en jas waren nog steeds nat. Gisteravond had ik tegenover de albergue bij de pizzeria wat oude kranten gehaald om deze in schoenen te stoppen. Dus van binnen ging het wel.

Ik was al vroeg wakker geworden door vertrekkende medepelgrims. Dus ben ik ook maar om 6 uur opgestaan. Na alles te hebben verzameld heb ik aan de overkant mijn ontbijt gehad. 2,30 euro voor een koffie en een croissant, dat is toch niet veel.

Als je het stadje verlaat kom je al meteen in een donker bos terecht. In de verte hoorde ik al een vliegtuig landen. Ik was al in de buurt van het vliegveld van Santiago. Ook kwam ik alweer grote groepen scholieren tegen, het was weer druk. En ook weer banjeren door de modder van de regen van gisteren. Het was nu gelukkig wel droog.

Het was nog steeds donker wanneer ik om het vliegveld heen liep. Even later nam ik nog een café con leche in Villamaior. Dit ben ik de laatste tijd meer gaan drinken. Eerst bestelde in een café Americano. Dat is espresso aangevuld met water. Omdat de smaak overal wisselend was ben ik overgestapt op café con leche. Dan krijg je in plaats van water opgeklopte warme melk bij de espresso. Dat smaakt veel beter.

Rond 10 uur kwam ik bij Monte do Gozo. Dat is een heuvel waar een pelgrimsmonument staat en even verder ook 2 beelden die uitkijken op Santiago de Compostela. Je moet daarvoor wel een paar honderd meter afwijken van de route, maar het is de moeite waard.

Weer terug op de route liep ik even later de snelweg over en Santiago binnen. Dan is het nog een paar kilometer door de stad voor je daadwerkelijk bij de kathedraal bent.

Ik heb op filmpjes wel eens gezien hoe je dan het plein oploopt, maar nu ik het zelf deed is toch wel heel bijzonder. De kathedraal is enorm groot en heel het plein staat vol met enthousiaste mensen die blij zijn en foto's maken. Ik kon het ook niet laten een paar foto's te maken, het is toch een bijzonder moment. Je hebt er toch naar uitgekeken ook al was dit niet het eigenlijke doel. Ik wilde de tocht graag lopen, dat was mijn doel.

En zoals ik er nu over denk, blijft het daar ook bij. Ik dacht een tijd terug over andere routes in de toekomst, maar ik denk toch nu van niet. Maar je weet maar nooit!

Ik ben een uur later mijn Compostela op gaan halen. De wachttijd viel enorm mee, was maar een kwartier tot 20 minuten. Je krijgt bij binnenkomst bij de pelgrimsoffice een volgnummer. Je kunt dan op borden volgen welke nummers aan de beurt zijn. Op drukke tijden kan het wel eens uren duren. Je kunt dan op een app in de gaten houden of je bijna aan de beurt bent. Kun je mooi ondertussen de stad in.

De kathedraal wordt momenteel van binnen gerestaureerd. Dat is jammer, want ik had graag de speciale pelgrimsmis willen bijwonen waar het enorme wierookvat door de kerk wordt geslingerd (grootste ter wereld). Er staan nu grote steigers opgesteld, maar de kunt wel rondkijken. Het beeld van de apostel Jacobus is wel te bereiken voor de rituele omhelzing. Heb ik ook gedaan.

Verder ga ik hier nog even rondhangen. Morgen een excursie naar Muxia en Finisterre. Het lopen daar naartoe lukt helaas niet, dat zou nog 3 tot 4 dagen in beslag nemen en die heb ik niet. Maandag vlieg ik weer naar huis.

1. Sandra:
    25 oktober 2019
    Je hebt vandaag je wandeldoel bereikt!
    TROTS 😘
  2. Theo van de Water:
    25 oktober 2019
    Knap Eric hopelijk heeft het je geïnspireerd en weer bagage voor je verdere leven gegeven .
  3. Ria van Gool:
    25 oktober 2019
    Het zal je ook meer rust geven, nu je het bereikt hebt. Ik vind het heel knap van je.
  4. Mireille:
    25 oktober 2019
    You did it!! Gefeliciteerd Eric.
  5. Sonja:
    26 oktober 2019
    Je hebt gelijk dat de reis zelf het belangrijkste was, maar vind het ook heel knap dat je de tocht afgemaakt hebt!
  6. Chris:
    26 oktober 2019
    Goed gedaan Eric , je hebt het gehaald met natte en droge dagen . Nog een paar fijne dagen en een goeie terug reis .
  7. Rene:
    Goed gedaan 👍👍👍👍