Dag 10: Van Melide naar O Pedrouzo

24 oktober 2019 - O Pedrouzo, Spanje

Ik had een hele kamer de 1e verdieping voor mezelf, maar om kwart voor 8 kwam er toch nog iemand binnen. Maar ruimte genoeg. Ik heb naar Ajax tegen Chelsea gekeken en in de rust mijn kleding uit de droger gehaald. De sokken waren nog niet droog. Beneden was de slaapzaal bezet met Engelsen die ik onderweg ook al tegen was gekomen. Drie mannen op de fiets en een vrouw met een ligfiets, een camper begeleidt ze. Alle fietsen staan binnen in de loge. De vrouw zit in een rolstoel en ik mocht mijn sokken aan haar ligfiets hangen zodat ze dichtbij de pelletkachel hingen om te drogen.

Vannacht al wat beter geslapen, ook omdat er een raampje open stond. Het was wel fris vanmorgen en ik hoorde dat het regende. Om half 7 stond ik op en om 7 uur weer op weg. Nog geen 100 meter verder eerst mijn ontbijt gehad en dan echt op pad.

Het miezerde, dus ik hoefde nog niet de complete regen-uitrusting aan. Wel de hoofdlamp want het was flink donker. Ik kwam op een splitsing. De rechtse was de main-route, de linkse een alternatieve door het dorpje wat daar ligt. Ik ging voor de rechtse en kwam in een bos waar al meteen een beetje geklommen moest worden. Daarna weer naar beneden en toen kwam ik bij een zwart gat. Ik zette mijn hoofdlamp op groot licht en ik zag dat het een riviertje was. Een paar meter naar rechts was een rij stenen waar je het riviertje over kon steken (zie foto). Gelukkig ging dat goed in het donker en in de regen. Ik hoop dat het groepje met de ligfiets voor de andere route kiezen, want dat zie ik haar niet doen.

Rond half 9 kwam ik in het plaatsje Boente waar ik een glas jus d'orange nam. Ik kwam er  achter dat ik mijn leesbril ben verloren. Dat is denk ik bij een fonteintje gebeurd waar ik wat water dronk en mijn fles heb gevuld. Jammer, ik ga niet terug. Maar ik heb toch echt wel een leesbril nodig. Na een paar kilometer besef ik dat ik er nog één in een vakje van de riem van mijn rugzak heb zitten.

Het begint steeds harder te regenen en in Arzúa heb ik toch mijn hele pantser uitrusting aan gedaan.

Vandaag gaat de route veel door bossen. Een stukje omlaag, dan een beekje oversteken en weer omhoog. Het is ook erg druk, er zijn verschillende groepen van 20 tot 30 personen, veelal scholieren. Het schijnt dat ze studiepunten kunnen verdienen met het behalen van hun Compostela.

Ik heb niet veel foto's gemaakt vandaag. Het ziet er ook minder fraai uit met dit weer. Flink door de modder lopen vandaag, vooral vlak voor O Pedrouzo waar bomen werden gekapt en de voertuigen flinke modderstromen maakten die we niet konden ontwijken.

Om 3 uur kwam ik aan bij de albergue in O Pedrouzo. Vandaag ongeveer 33 km gelopen. Ik heb net een pizza gegeten en daar meteen wat oude kranten gevraagd om in de schoenen te stoppen. En dan maar hopen dat ze morgen droog zijn.

Voor morgen is er gelukkig beter weer voorspeld. Als het goed is komt later in de ochtend de zon er door en wordt het bijna 18 graden! We zullen zien.

1. Harrie:
    24 oktober 2019
    Nog een paar dagen en het doel is bereikt
    We vinden het knap.
  2. Bianca Neijs:
    24 oktober 2019
    Super nog een effe en je hebt je eindpunt gehaald. Hopen op een paar dagen droog weer. Geniet er nog van.
  3. Ria:
    24 oktober 2019
    Heftig, met dat weer en dan toch 33 km op de teller. Knap hoor. BUEN CAMINO.
  4. Piet en Marian Vervoort:
    25 oktober 2019
    Eric de laatste kilometers komen in zicht! Zo mooi om te lezen wat er allemaal met je gebeurt onderweg,behalve dingen vergeten en laten liggen.... Geniet van het einde van je hele speciale tocht!lieve groeten!
  5. Sonja:
    25 oktober 2019
    Wat een mooie omgeving daar! Succes met de laatste kilometers.