Dag 1: Van León naar Hospital de Órbigo

15 oktober 2019 - Hospital de Órbigo, Spanje

Vanmorgen vroeg opgestaan. De 3 kamergenoten stonden ook rond half 7 op, een meisje uit Nieuw-Zeeland met haar vader en een fietser.

Om iets voor zeven gaan lopen en eerst een bar gezocht voor een ontbijt. Die heb je zo gevonden in het centrum van León. Daarna echt op pad.

Het is nog donker en je merkt het verschil met het lopen in mei, het duurt wel tot half 9 voordat het echt licht wordt. Na een tijdje loop ik León uit en via een industriegebied kom ik in Virgen del Camino. Hier splitst de Camino zich voor een stukje. Je kunt kiezen voor de route langs een drukke weg of een meer landelijke route, deze is wel 7 km langer. Toch maar voor die laatste gekozen, dat loopt wel een stuk prettiger.

Het is gelukkig droog vandaag en zelfs de zon komt er regelmatig door. Ik loop onder een viaduct door waar aan het einde ervan afgelopen juni 2 Nederlandse vrouwen zijn aangereden. Eentje heeft het niet overleefd en de andere raakte zwaargewond. Er hangen klompjes op de plek en wat bloemen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de andere het heeft overleefd en weer is opgeknapt.

Ik kom maar weinig pelgrims tegen onderweg, het is toch al wat rustiger in oktober. Na een tijdje krijg ik wat last van mijn rechterknie en onderbeen. Met de stok lopen levert ook niets op.

Je loopt op de alternatieve route door wat leuke kleine dorpjes en in de verte zie je de bergen dichterbij komen. Deze kom ik pas over een paar dagen tegen.

Hoe dichter ik bij het eindpunt van vandaag kom, des te beter gaat het met de knie gelukkig. Is weer even wennen, denk ik.

Om 4 uur kwam ik aan in Hospital de Órbigo, je loopt dan via de brug het stadje in. Ik kwam daar een Duitser tegen die de Camino voor de 19e keer aan het lopen was. Hij was nu 82 en dit was echt de laatste keer zei hij. Knap om op die leeftijd nog zo'n tocht te lopen, al loopt hij maar ongeveer 22 km en de rest met de taxi.

Ik overnacht in albergue Verde (groen). Inderdaad alles groen daar, vanavond eet ik zelfs vegan! Ik heb me over laten halen. Het is donativo, dus ik mag zelf bepalen hoeveel geld ik er voor over heb. We zullen het zien.

Net gedoucht en even door het stadje gelopen. Een pilsje en wat pinda's op. Een goede basis voor wat vanavond komt. Dat laat ik morgen wel weten.

1. Jan Hol:
    15 oktober 2019
    Jij loopt morgen als een haas Erik, met dat konijnen voer.
  2. Kelly:
    Weer leuk om te lezen👍🏻
  3. Gerda Van de Water:
    Veel plezier Erik
  4. Ria:
    15 oktober 2019
    Heerlijk dat je weer op weg bent. Leuk om je te volgen. Buen CAMINO.