Dag 1 naar Roncesvalles

27 april 2018 - Roncesvalles, Spanje

Goed geslapen vannacht. Ik werd pas om kwart voor 6 voor het eerst wakker. Rick had wel moeite om in slaap te komen, een Engelsman op onze kamer lag te snurken en ik ook wel een beetje.
Na het ontbijt zijn we om 7.45 uur gestart. Nog even croissantjes gehaald voor onderweg bij de bakker en dan "En route!".
Het was vandaag best wel bewolkt, maar de zon scheen ook soms. Het was lekker wandelweer dus de jas kon uit. Als we gingen zitten weer eventjes aan, anders koel je te snel af.
Na een flinke klim kwamen bij de herberg van Orrison, daar hebben we een broodje gegeten en een lekkere bak koffie gedronken, twee zelfs.
Daarna weer verder klimmen naar zo'n 1300 meter.
Onderweg kwamen we ook nog een grote groep Franse schoolkinderen tegen, die stonden net op van een rustplaats toen wij daar langs kwamen, we liepen er middenin.
Dus daarom bij het Mariabeeld op 1200 meter maar weer even gerust om hun door te laten lopen.
Ondertussen nog eventjes een video gemaakt voor het buurmeisje, Joni en voor Roy. Die zijn vandaag allebei jarig.
Na 6 uur klimmen werd het eindelijk vlak, we passeerden op dat moment ook de Frans/Spaanse grens. Op 1300 meter lagen nog sneeuwresten en de laatste 5 km ging het stijl naar beneden. Op 900 meter hoogte en om kwart over 3 kwamen we aan bij het klooster in Roncesvalles.
Het was erg druk bij het inschrijven en ik was behoorlijk kapot. We hadden al gereserveerd, maar moesten toch even wachten voor het inschrijven.
Na het douchen en het gebruikelijke lekkere pilsje even gerust om daarna de pelgrimsmaaltijd te genieten.
Rick koos voor de soep en ik had macaroni als voorgerecht. Was best lekker, Rick had de beroemde spinaziesoep die ik vorig jaar had. Ach ja, je hebt honger, he. Daarna kip met frites en een lekkere saus. Als nagerecht een appel.
Ik moest wel lachen om een Engelsman die naast ons ligt. Hij loopt tot Logrono en gaat dan een dagje naar Bilbao en dan naar huis. Dan gaat zijn vrouw op vakantie en wanneer zij terug is gaan ze uit elkaar en gaat hij weer naar Logrono om verder te lopen.
Morgen naar Larrasoana, volgens de weersberichten krijgen we een beetje regen. We zien wel. Voor nu, rusten, wat lezen en dan naar bed.
Bedankt voor jullie leuke reacties.