Onzekerheid

17 februari 2024

Afgelopen jaar had ik al voor mezelf besloten om in 2024 de Camino Portugués te gaan lopen. Deze heb ik nog niet op mijn lijstje af kunnen vinken.
Deze route is ongeveer 250 kilometer lang als je start vanuit Porto. Van daaruit kun je op verschillende manieren naar het noorden, naar Santiago de Compostela. Via de kust of het binnenland.
Ik ben er nog niet over uit. Ik wil graag een stuk via de kust lopen, maar niet te veel. Het binnenland is ook heel mooi en langs de kust loop je veelal over houten vlonders.
Ook zit ik te twijfelen over een aftakking onderweg, de Variante Espiritual.
Dat maakt deze tocht denk ik wel mooi. Ik ben niet van plan om nu al beslissingen te nemen, maar kijk daar wel wat en hoe ik het ga doen.

De Camino Portugués is in korte tijd een populaire route geworden voor pelgrims. Na de Camino Francès is dit de meest gekozen route.

Lang heb ik nog in onzekerheid gezeten of ik wel kon gaan in april. Ik heb gekozen om van baan te veranderen en op 1 maart begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Gelukkig heb ik daar toestemming gekregen om te gaan, de vliegreis naar Porto had ik al veel eerder geboekt.

Ik heb er weer erg veel zin in. Ik vertrek al in de tweede week van april, zo vroeg ben ik nog nooit gegaan. Porto ligt een stuk zuidelijker, dus ik hoop dat het weer meezit.
En ik ben voorbereid op lopen in de regen, dus dat overleef ik ook wel. Voor het genieten van het uitzicht en de tocht is het natuurlijk wel mooi meegenomen als de zon schijnt.

De komende tijd ga ik weer wat wandelingen maken en mijn uitrusting controleren. Ook altijd leuk om te doen. Ik wil wel wat meer op het gewicht van de rugzak letten.
Want alles wat je thuis laat is mooi meegenomen.

1. Twan:
    17 februari 2024
    succes met je nieuwe route, Porto is een hele mooie stad trouwens.
    grt twan
  6. Eric van den Hoef:
    Dank je, Erwin.
  7. Helma:
    17 februari 2024
    Succes en veel plezier Erik. Zal vast weer prachtig worden en zie weer uit naar je verhalen en foto's.
    Alleen je laatste zin in je verhaal wijzig ik in
    "want alles wat ik thuis laat is mooi" PUNT haha
  8. Eric van den Hoef:
    Ook dat, ja 😄
  9. Bianca Neijs:
    17 februari 2024
    Super Eric gaan dan weer genieten van je verhalen en foto's
  10. Rien:
    17 februari 2024
    Burn Camino Eric. Ik heb de Portuguese gelopen en kan je de variante espiritusl zeker aanraden! Ik liep de binnenlandroute, wat de eerste dertig kilometer wel stedelijk gebied is. Daarna echter mooi landelijk.
  11. Eric van den Hoef:
    17 februari 2024
    Hoi Rien, alles goed met jou?
    Daarom wil ik eigenlijk in Porto al richting de kust en later weer aansluiten op de route in het binnenland.
  12. Ria van gool:
    17 februari 2024
    Heel veel plezier en succes vanuit Well
  13. Harrie:
    Goed bezig.
    Ik kijk uit naar je foto,s en verhalen.
  14. Ria:
    17 februari 2024
    Heerlijk om er weer zo mee bezig te zijn. Ik heb de Portugues 2 jaar geleden gelopen. Met idd ook stuk langs de kust, stuk interior en de spiritual. Zo was het afwisselend en weer een hele bijzondere pelgrimstocht.
    Bom Caminho.
  15. Rien:
    17 februari 2024
    Hoi Erik, ik heb in een eerdere versie van de Portugues precies het zelfde gedaan. Eerste etappes langs de kust en denk na twee dagen, dat weet ik niet meer exact, binnenland in richting Barcelos. Destijds af moeten breken ivm blessure. In 2022 heb ik de Portugues herhaald. De kustroute is zeker ook de moeite waard. Het stuk verder omhoog schijnt ook mooi te zijn. Vorig jaar ben ik nog van de grens Portugal tot Vigo gegaan langs de kust in de week nadat wij de Camino hadden afgerond. Vigo is daarbij niet echt een aanrader. Als je Spanje binnenkomt via Tui kun je leuk overnachten bij Casa Alternativo. Dat is vlak voor de keuze variante espiritual als ik het goed heb, bij een stadje dat begint met een P.
  16. Eric van den Hoef:
    18 februari 2024
    Pontevedra.
  17. Karin:
    17 februari 2024
    Leuk Eric dat je weer gaat , heel veel plezier en succes.We kijken er weer naar uit om je weer te kunnen volgen met je verhalen en foto’s .
  18. Theo van de Water:
    17 februari 2024
    Hoi Eric ,veel wandelplezier alweer, verheug mij al op je mooie verhalen, enne succes met je nieuwe baan.
    Groet en tot gauw.
    Theo en Corrie
  19. Eric van den Hoef:
    18 februari 2024
    Dank je wel, tot snel.
  20. Michael Van der rijst:
    17 februari 2024
    Hey hey Erik, heel erg jammer dat je ons gaat verlaten😣. We zullen je zeker missen in het team “ons mooie ploegje C”. Maar we wensen je allemaal natuurlijk heel veel plezier bij je nieuwe baan. Ook veel plezier met je nieuwe wandel route en geniet lekker van de omgeving en de rust. We zullen je volgend en weer mee genieten van je mooie verhalen en foto’s. Gr Michael en Ploeg C

Jouw reactie